Harzen 2008

Flemming havde lidt ferie til gode og vi snakkede   meget om hvor vi skulle kører hen.  I første omgang snakkede vi om Fyn og   Jylland  men en aften Flemming sad og kikkede på  google earth  og her fandt han   nogle dejlige og flotte billeder fra Harzen  og så blev vi hurtig enige om at   det var der skulle vi hen.  Det var et dejligt vejr selv om det var efterår,    men det er lige ved at det er smukkere på denne årstid .

harzen1harzen2 harzen3

Vi blev meget   glædeligt overrasket over hvor flot der var.  Naturen minder meget om Sverige   som vi jo næsten betragter som vores andet fædreland fordi vi jo har huset   deroppe.  Det første sted vi overnattede var i en by der hedder Osterode am Harz   og det lå lige ved en sø og en dæmning .  I første omgang så campingpladsen lidt   slidt og rodet ud, men det var der en forklaring på. Den skulle lukkes  fra den   1 januar år 2009 så folkene på pladsen var ved at flytte til andre camping   pladser. Vi overnattede der i 2 nætter og vi fik rigtig nydt naturen og fik både   cyklet og gået mange ture og der var utroligt smukt der. Hvor er det synd at den   skulle væk, det var lige som om at camping pladsen lå i terrasser og der var en   meget flot udsigt oppe fra dæmningen af.

harzen4harzen5 harzen6

Efter 2 dage kørte   vi sydøst på. Vi havde fundet de camping pladser hjemme fra som vi syntes så   dejlige ud, men på den næste plads vi skulle ind på syntes vi ikke rigtig var   noget , så vi kørte videre.  Vi  kom til en lille mineby hvor der var både miner   og drypstenshuler. Vi havde fået fortalt at der var mange miner i det gamle   Østtyskland og vi ville gerne besøge en drypstenshule. Det var en stor oplevelse   at se hvordan naturen har formet grotten og at det kan lade sig gøre og at den   har eksisteret i millioner af år. Det er ikke sidste gang at vi vil se sådan en.   Vi kørte videre og det var stadigt flot, men der var ikke så storslået natur øst   på så vi kørte nord på igen.

harzen7harzen8 harzen9

Den næste by som   vi også syntes var et besøg  værd  hed  Bad Harzburg og der var vi på en   campingplads hvor man rigtig kunne forkæle sig selv. Der var mulighed for at få   dyrket motion, få massage, gå i opvarmet swimmingpool og en sauna var der også.   Men motion kom vi ikke til at mangle for vi cyklede en tur ind til byen og hold   da kæft hvor jeg kom på arbejde.Da vi endelig kom ind til byen og jeg fik mit   vejr igen gik vi og så på alle de skønne butikker som var der.

harzen10harzen11 harzen12

Det er jo et   område hvor man rigtig kan købe dejlige natur-  og helse cremer og vi købte da   også en del. Den bedste ting som jeg fik var nu en meget meget sød porcelæn   dukke, jeg er nok ved at gå i barndom igen for det er en af de mange legetøjs   ting som jeg samler på. Men den dukke måtte jeg bare have  med hjem. Efter nogle   timers tid med indkøb og cafeer skulle vi jo op på cyklerne igen og hjemad, og   selv om bakken var lang og stejl så overlevede jeg. Der var også mulighed for at   komme på resturant  og middagen bestod af en dejlig schnitzel med grønsager og   kartoffel både til . En meget dejlig plads at ligge på og vi vender også nok   tilbage dertil om ikke andet så for at købe en dukke til ;-).

harzen13harzen14 harzen15

Det som vi syntes   var så fascinerende var alle de smukke dæmninger som man har i Harzen, vi   besøgte mange undervejs og ved den sidste plads vi lå på, er det helt sikkert at   vi kommer tilbage til. Den lå ved en by der hed Altenau. Der var virkeligt flot,   der var ikke en vind der rørte sig og skoven spejlede sig i søen. Med alle de   smukke farver som naturen byder på om efteråret var det bare fantastisk. Vi   kunne desværre kun blive der i to dage for ferien var ved at være forbi, men vi   vender bestemt tilbage en anden gang. Flemming cyklede en lang tur rundt om søen   og dæmningen og tog en masse billeder og jeg tog mig en lur imens.

harzen16harzen17 harzen18

Vi kørte igennem   det gamle Østtyskland hjem og man kan stadig fornemme at man er der. Vi syntes   begge to at man på en eller anden måde bliver lidt nedtryk af at tænke på   hvordan det engang var. Men der er mange flotte gamle huse og mange af husene   står der en skrift på, men vi kunne ikke læse hvad der stod. En anden ting som   vi også blev helt vilde med var en bestemt julekage og jeg er hel flov over hvor   mange vi fik spist og vi købte 5 stk. med hjem. I det hele taget var det en   dejlig ferie med masser af skøn natur og flotte dæmninger og vi vender bestemt   tilbage til Harzen igen .