Normandiet 2010

19 juni 2010

Vi stod op kl. 03:30 og efter en hurtig gang morgenmad fik vi læsset det sidste på bilen og kørte mod Rødby. Da vi ankom til færgen blev vi mødt af en særdeles morgensur billetsælger som absolut ikke ville tro at vores bil var under 6 m lang, men vi havde heldigvis en måleseddel fra Øresundsbroen, så han blev ”desværre” nødt til at sælge os en af de ”billige” billetter til 499,-. Jeg er bange for at det ødelagde hele hans dag. Nå skidt med det, vi var i hvert fald over på den anden side da kl. var 06.30, og så var det ellers bare derudaf. Vejret har været lidt køligt hele dagen og vi har haft en del regnbyger. Turen er gået over Hamborg, Bremen, Osnabruck, Dortmund og til Velo i Holland. Vi har fundet en dejlig stor campingplads  ca. 10-15 km vest for Velo.

Her er vældigt pænt med søer og masser af træer. Desværre er vores nærmeste nabo en tysker, oven i købet sådan en som har ca. 50 tyske flag sat op omkring campingvognen. Jeg håber squ de ryger ud af fodbold turneringen. Apropos, Holland spillede mod Japan da vi ankom, så der var ganske øde alle steder, undtagen i baren, der var gang i den, for Holland vandt 1-0. I aften skal Danmark spille mod Camaroun og vores nye digitale reciver virker bare perfekt, så den kamp skal ses, og Birte har fået set svensk bryllup, mens jeg snuppede en morfar på fifaen. Vi har kørt 666 km i dag.

20 juni 2010

Vi stod op meget tidligt klokken var ikke mere end 06.30. Men det er jo heller ikke vores senge hjemmefra vi ligger i, jeg var stiv som et bræt da jeg vågnede. Vi har ellers købt nye madrasser at ligge på men de er ikke meget bedre end de gamle. Nå men pyt med det, så har man da noget at glæde sig til når man kommer hjem igen. Det var ellers en dejlig campingplads vi lå på, men vi skulle jo videre, ned til vores dejlige Frankrig. Vi kom af sted og kom hurtigt til Belgien og vejret var stadigt ikke blevet bedre, blæst og skide koldt og hvis det fortsætter med det vejr skal jeg ud og købe vinter tøj for jeg har kun sommer tøj med, -pisse vejr. Vi kom til Dunkerque og nu skulle vi rigtig handle ind -uhm . Vi fandt hurtigt et af de super-markeder som vi kendte godt i forvejen (SUPERU)og fik fat i en indkøbsvogn. Folk kikkede lidt mærkeligt på os, men det kunne jo være min mærkelige påklædning, hvide sommer bukser sommer bluse og hjemmestrikkede tykke strømper og sandaler, var skyld i det. Nå man har vel lov til at se mærkelig ud når man er turist. MEN det var ikke derfor, der var slet ikke åbent, kun i bageriet og i restauranterne, tror i vi fik en lang næse. Nå men vi fortsatte så må vi jo købe ind i morgen.

Flemming fandt den campingplads vi før har besøgt og her vil vi blive et par dage. Resten af dagen gik hurtigt, jeg fik mig en mormor og Flemming prøvede at se om vi kunne finde nogle tv kanaler, men det kunne han ikke. Efter aftensmaden cyklede Flemming en tur og fandt ud af hvor han skal købe morgenmad i morgen tidlig, og jeg fik læst lidt i et sladderblad.  I dag har vi kørt 354 km.

21 juni 2010

I dag har det været lidt varmere. I eftermiddag har vi kunne sidde ude, vi har også været ude og cykle. Vi skulle i dag ud og handle ind, men ak og ve supermarked havde lukket. Men så var der jo Lidl hvor vi kunne få det mest nødvendige. MEN til vores store overraskelse var det torve marked i byen og der kunne man få alt hvad hjertet begærer og hvad skal man så med Lidl og Super u. Da vi havde spist en dejlig lun kylling med flutes kørte vi en tur ned til vandet, det var ebbe da vi kom så der var en masse mennesker der. Det var en dejlig tur og Normandiet som vi kender det. Aftensmaden bestod af franske pølser og en dejlig salat.

22 juni 2010  I dag har vi kørt 206 km. Det har været på små landeveje vi har kørt på, mod Dieppe og byen vi er i nu hedder QUIBERVILLE –sur-MER og det sjove af det er, vi har ligget på lige nøjagtige samme campingplads og samme plads -grin. Det er også blevet varmere det trængte vi også til.

Vi har fået købt lidt af det franske mad så nu kan vi klare os et par dage. Vi gik os en dejlig tur ved stranden i eftermiddag og det foregik med bare tæer i det bløde og varme sand, nu var vi kommet hjem. Jeg har fundet en rigtig pæn sten den skal med hjem til samlingen. Efter aftensmaden som bestod af rester fra de sidste par dage kørte vi en lille tur på vores cykler langs med standen og nød de sidste solstråler og så er det tid til en kop tu kaffe og et par afsnit af Huset på Christianshavn. God nat

23 juni 2010

I dag har vi rigtig slappet af, vi har tilbragt 3-4 timer på stranden, det er simpelthen så dejligt at gå ved vandet med bare tæer og gå og se på alle klipperne og alle stenene. Flemming har flækket et par af stenene, og de er virkelige flotte indeni, det er lige som om de er hule og når de så bliver flækket er de hel krystal artige indeni, dem er jeg meget glade for.

Vi spiste sen frokost og da det var overstået cyklede Flemming en tur og jeg fik mig en mormor på drømmesengen. Til aftensmad fik vi en tallerken med lækker salat og en stor bøf. Nu er det tid til en kop tu kaffe med en lille kage og et afsnit af ”En by i provinsen”. God nat.

24 juni 2010

Dagen i dag har været total afslapning, vi har været ved stranden og gå og vi fik set en af bunkernes fra krigens tid. Jeg fik samlet et par sten mere til samlingen der hjemme og Flemming var pak æsel igen.

Efter aftensmaden som bestod af salat og grillspyd uhm lækkert, gik vi over og så fodboldkamp. Danmark skulle spille mod Japan og selv i Frankrig var danskerne favoritter, men min bare røv, danskerne fik bank, så det baskede, 3-1 til Japan, så det var der ikke meget ved. Men det der kom bagefter var meget bedre, vi legede onsdag (hi hi) og så er der ikke mere at sige andet end GOD NAT.

25 juni 2010

Så var det tid til at køre et par kilometer mere, vi fik pakket bilen sammen efter morgenmaden og vores plan var at køre til Le Havre , men det var bare løgn. Vores bil var død som en sild og den ville hverken det ene eller andet. Flemming fik fat i vores forsikring og fik forklaret hvad der var galt, og vi må indrømme at vi fik en god behandling. Der blev ringet efter en mekanikker og så måtte han se om han kunne hjælpe os ellers ville vi blive bugseret til et værksted og de lovede at der ville komme hjælp inden en time. Der var også en franskmand som prøvede at hjælpe os, men det kunne han ikke. Der kom hurtigt hjælp selv om det kneb med at forstå hinanden gik det meget godt, han rodede en times tid og kunne ikke forstå hvad fanden bilen fejlede, som han sagde på fransk MERDE, som betyder lort på dansk. Der var ikke andet at gøre end køre den på hans værksted. Han bandt et reb i bilen og så gik det bare derud af og jeg kunne ikke lade være med at grine for pludselig følte Flemming ikke at han kunne bremse og med tegn og fagter fik han stoppet franskmanden og Flemming fik forklaret ham hvad der var galt hvor til han sagde ”det er helt normalt” og videre gik det. Der var omkring 10 km til værkstedet og det gik stille og roligt for vi fortalte ham at han skulle køre langsomt for ellers tror jeg heller ikke at der ville være nogen bund i bilen i min side for jeg kørte og bremsede mere end Flemming gjorde. Flemming opdagede på et tidspunkt at der kørte 2 motorcykelbetjente bag os og de fulgte os til dørs må man sige, og efter en længere samtale med mekanikeren kørte de igen. Mekanikeren sagde bare ”no problem” og det grinede vi lidt af selv om vi var lidt rystede, jeg var i hvert fald. Nå med den MERDE bil skulle jo laves. De rodede med den i flere timer og med samtaler med en dame i forsikringsselskabet der kunne fransk fik han da rodet så meget med den så den startede, men hvad der er galt fandt han ikke rigtigt ud af, andet end han har pillet vores store GPS fra, måske det er den der har lavet balladen. Men bilen startede og vi betalte ham 100 euro og takkede ham for en god behandling og så håber vi ikke at det sker mere. Vi har talt med SOS i Danmark og de sagde at vi godt måtte køre videre så det gør vi. Vi skulle også have handlet lidt ind og vi fandt et stort supermarked og har handlet ind så vi kan klare os i nogle dage. Vi har ikke kørt andet end 79 km. Men vi var ikke færdige på værkstedet før kl. 17 så vi orkede ikke at køre længere.

101113

Campingpladsen i Fecamp ligger meget højt oppe men desværre har vi for mange træer så vi bliver snydt for denne skønne udsigt. Ikke mere fra os i dag Flemming er helt bombet nok mest af det nervepres det har været om vi skulle køre hjem eller hvad. GOD NAT

26 juni 2010

I dag har været en slapper dag. Vi stod sent op, klokken var 08:00, vejret var dejligt varmt og solen skinnede fra en skyfri himmel. Formiddagen gik med strikning og læsning og efter frokosten kørte Flemming en tur ned til byen, mens jeg fik mig en lille lur på drømmesengen. Ved 3 tiden kom Flemming tilbage drivende våd af sved.

12141516

Turen op af skrænten havde været hård, men efter en enkelt ”33” fik han pusten igen, og resten af eftermiddagen gik også med afslapning. Aftensmaden bestod af franske nakkekoteletter med kartoffelmos, salat og rødvin. Klokken halv ti blev det efterhånden for koldt til at sidde ude, så vi gik ind og fik lige et par afsnit af ”En by i provinsen”. I dag er jeg begyndt at læse ”Hypnotisøren” og Flemming er gået i gang med ”Jordens søjler” – Hyggeligt.

27 juni 2010

Vi kørte fra Fecamp camping ved 10 tiden og satte næsen mod Le Havre. Vi kom forbi mange af de steder som vi har besøgt forrige år, JUNO BEACH, OMAHA BEACH, den Amerikanske kirkegård og Point Hoc, og lige meget, hvor mange gange man ser disse steder tænker man på hvor forfærdeligt denne krig har været og hvor mange menneskeliv den har krævet.

1718

Men vi gik ikke ind denne gang, men sendte dem en tanke. Vi ankom til en dejlig by som hedder Grandcamp-Maisy og vi har fundet en dejlig campingplads og det er nok den bedste plads vi nogen sinde har ligget på. Vi ligger ca.10m fra vandet og vi har den dejligste udsigt over vandet.

1920

Men der er igen problemer med bilen den laver de samme numre som sidst så vi kan da så konstaterer at det ikke er vores GPS der er skyld i balladen. Men hvad fanden kan det så være? Vi har snakket med Brian i dag måske han havde en ide om hvad der kunne være galt med bilen og han kom også med et bud så nu må vi prøve om vi kan finde et nyt værksted og helst et sted hvor de taler lidt engelsk. Nå men vi må jo prøve at glemme bilen et stykke tid mens vi er her på dette skønne sted. Vi har været ude og gå en dejlig tur, først en tur ned til molen og bagefter en lang tur på stranden, og der er en masse fisk, snegle, krabber og muslinger. Jeg har ellers lovet mig selv at jeg ikke vil tage alt det der fra stranden med hjem, men jeg fandt lige et par stykker som jeg absolut måtte have med hjem, Flemming fandt også et par stykker til mig, så der gik hurtig et par timer med det. Flemming har ikke fået cyklet så meget endnu så han tog en times tid på cyklen mens jeg nød stranden og læste lidt i min bog. Jeg havde sagt til manden i huset at hvis han fandt et sted hvor man kunne få en pizza så kunne vi, spise det til aftensmad, og minsandten kom han hjem med to stk. uhm dejligt. Nu sidder vi og skal se et par afsnit af ”En by i Provinsen” og så er det vist tid til at gå til køjs. GOD NAT  PS i dag har vi kørt 186 km

28 juni 2010

I dag besluttede vi at vi ville se lidt på byen og få købt et par småting. Det er en hyggelig lille by med en lystbåd havn og små cafeer og hyggelige butikker. Flemming havde været et smut til byen før så han førte an. Vi ville finde turistkontoret måske de vidste hvor der var et Citroen værksted hvor vi kunne få kikket på bilen, men der var ingen i byen. Vi skulle tilbage til Bayeux før vi ville finde et. Vi fortsatte til et supermarked og fandt lidt aftensmad (små vagtler) som vi ville prøve at grille og få salat til. Da vi kom hjem blev vi enige om at cykle en tur og besøge Point Hoc, vi har været der for 2 år siden men ville gerne se det igen og det lå kun 3 km fra campingpladsen havde man fortalt os.

2122

Men det var lidt længere end de 3 km der var nærmere 7 km, så lille mor fik røven på komedie nærmest talt, men bakkerne gik det fint med at komme op af, det er godt med en el cykel. Vi brugte et par timer med at gå rundt og Flemming er en god fortæller jeg elsker at høre om stederne. Hjemturen gik i en god fart, det var jo ned af bakke det meste af vejen. På hjemvejen kom vi også forbi en lille kirkegård og den besøgte jeg mens Flemming tog sig en smøg. Jeg syntes at de katolske kirkegårde er meget smukke og deres statuer og billeder på gravene gør det så personligt og alle deres dekorationer som er laver i keramik har nogle smukke farver, det er så farvestrålende at se på. Da vi kom hjem fik vi lidt at spise og så var det tid en lille spadseretur på stranden. Vi var ikke rigtige sultne så vi blev enig ikke at lave mad i dag. Men man har lov til at have en mening til man tager en anden, og enden blev til at vi fik Vagns nye kartofler og dåse bøf, det smagte nu også godt. Vi fik set de sidste afsnit af ”En by i provinsen” inden vi lagde os til at sove. GOD NAT

29 juni 2010

Dagen i dag er gået med afslapning, vi har fået læst en hel del og gået lange ture på stranden. Flemming vil gerne have at vores bil får et tjek og vi vil køre hen på et Citroen værksted og der findes et i byen Bayeux som ligger ca. 30 km herfra. Så må vi se om de kan hjælpe os. Det har været et pragtfuldt vejr i dag og vi har siddet længe ude og kikket på vandet. Der er næsten fyldt op på campingpladsen og vi holder tæt sammen men det er helt sikkert den bedste placering vi har haft på vores tur. Vi skulle jo have vores vagtler at spise, men da jeg fik pakket dem ud, fik jeg mit første chok for hovedet sad stadig på. Jeg vidste heller ikke rigtig hvordan de ville smage grillet. Jeg stoppede lidt æbler i dem og så havde jeg noget bacon som jeg viklede om, men de smagte ikke af en skid, så Flemming spiste også min, jeg fik min salat og flute. Vi gik i seng ved 11.30 tiden efter et par afsnit af ”Huset på Christianshavn”.  God Nat

30 juni 2010

Vi kørte af sted ved 9.30 tiden og satte kurs mod Bayeux, og der var vi en halv time senere. Flemming gik ind for at tale med dem, og for at finde ud af om de kunne tale bare lidt engelsk, og det kunne de. Og tro det eller lad være, bilen gik i stå og det var jo lidt heldigt, for så er chancen jo for at de kan finde fejlen. Det tog ikke mere end ca. 2 timer så havde de fundet fejlen og så kørte bilen igen og denne gang tror vi det hjælper. Og det kostede 61 euro, og glad var Flemming. Da vi var kommet et lille stykke mod nord så vi et skilt der pegede mod St Mere Eglise, det var i denne by at en faldskærmssoldat sad fast i kirketårnet da han blev kastet ud 6. juni 1944. Så vi blev enige om at vi ville køre ind for at se om han stadig hang der. Og minsandten om ikke der hang en dukke i en faldskærm på kirketårnet.

2324

Vi benyttede lejligheden til at besøge kirken og et museum, som var oprettet til ære for den amerikanske 101. og 82. airborne division. Det var vældig interessant at se alle de gamle udrustningsgenstande, våben, uniformer og køretøjer.

Vi tilbragte et par timer i byen før vi kørte til Ravenoville-plage og her fandt vi også en dejlig campingplads, dog ikke med så god en udsigt som den forrige men med en fantastisk strand helt anderledes end den anden vi lige har været på. Vi cyklede en tur, og endte på stranden hvor vi selvfølgelig fandt lidt muslingeskaller, som jeg ikke havde set før, eller i hvert fald ikke så store som dem her. Det ender med at vi får overlæs på bilen inden vi kommer hjem. Hi Hi nu varer det ikke længe før vi skal se en dvd og måske en lille ”kave” til en kop tu kaffe.  Ps. I dag har vi kørt 96 km.

1 juli 2010

Det er en dejlig plads vi har fået, vi ligger lige ved siden af en dansk familie, far mor og 2 drenge de er fra Ålborg. I dag ville vi cykle en tur og den tur blev til mange km. Der er lidt uenighed om hvor mange, men det blev vel til 16-18 km. En ganske dejlig tur. Vi besøgte Utah Beach, også et sted hvor man gik i land ved invasionen i 1944. Der mødte vi en engelsk efterskole som skulle se de mange steder hvor amerikanerne, englænderne og canadiske soldater har kæmpet. Vi talte med en af lærerne og fik en lang sludder.

2627

Vi kørte videre og fandt et sted hvor vi fik en sodavand og fik set det sidste af mindestenene. Så var det hjemad, og nu havde vi rygvind så det tog ikke så lang tid inden vi var hjemme. Vi tog også en lille spadseretur på stranden inden vi kørte ind på pladsen. Resten af dagen gik med at læse og slappe af. Aftensmaden bestod af store hvidløgs rejer som blev grillet og et par franske pølser med salat, (vi mimrer snart med munden af alt den salat. (grin)). Vi gik i seng ved halv 12 tiden efter et afsnit af Bands of Brother som handler om 2 verdens krig. God Nat.

2 juli 2010

I dag har vi ikke lavet andet end at sidde i solen og læst. Flemming kørte en lille tur på cyklen men kom hjem efter en lille times tid. Vi har fået set fodbold i dag Holland og Brasilien og Holland vandt 2-1 og det var godt. I dag har vi fået en bøf og salat til aftensmad. Da vi havde spist pakkede Flemming vores cykler sammen for vi kører videre i morgen mod Cherbourg.

Nu skal vi have en kop tu kaffe og et afsnit af Bands of Brother. God Nat

3 juli 2010

I dag bliver Leif 50 år. Vi ringede til ham og ønskede ham tillykke med dagen. Vi har også talt med Ulla i dag, og det går rigtig godt med dem, de nyder det 100% og det er ikke sidste gang de tager på sådan en tur. Vi skal videre i dag, vi sætter retning mod Saint-Vaast-La-Hougue. Inden vi kørte skulle vi tømme vand af og have nyt drikke vand på så vi kørte ned hvor man skulle gøre det, men der var kø så vi ventede. Foran os holdte der nogle irlændere, han kom over til os og vi fik en sludder, det er utroligt så mange vi har snakket med på denne tur og fra forskellige lande, men man kommer langt hvis man kan lidt engelsk og tysk.  Der er ikke så langt vi skal køre, og vi bliver enige om at holde ved stranden og nyde udsigten. Det er ebbe, så nu har folk travlt med at samle muslinger til deres frokost. Vi fik også handlet lidt ind og jagten gik ind, vi skulle finde gær, Flemming ville prøve at bage lidt brød i vores Cobb grill, det lykkes til sidst ved hjælp af en gammel franskmand som kunne en smule tysk.

Campingpladsen som vi ligger på ligger inde i byen. Her er dejligt med swimmingpool og det er jo godt hvis det bliver så varmt at man skal svales af. Vi kørte en tur ved middagstid, så lidt på stranden og ville ud og se på et fyr. Jeg spurgte en franskmand om man måtte køre ind og det sagde han ja til så det gjorde vi. Men vi nåede ikke så langt, jeg så der stod en masse mennesker og jeg troede at det havde noget med vinsmagning at gøre, men det var en privat fest og jeg skal love for at de gloede da vi ankom med vores cykler. Jeg ved ikke om det var herren i huset som meget pænt bad os om at køre igen og vi undskyldte selvfølgelig mange gange, og han smilede til os og sagde at det ikke gjorde noget. Nå så har vi også prøvet det, men vi kom så ikke ud og fik set fyret. Vi kørte ned til byen og så på den, det er en rigtig hyggelig by med små gader og en masse cafeer og lystbåde som man kan se på. Vi stod og betragtede en fiskerbåd som var ved at læsse af og jeg skal love for at han havde fanget mange hajer både store og små og så havde han en masse store fisk som lignede kæmpe ål, men det var det ikke.

303132

Jeg var også ind og besøge en kirke og Flemming siger at det da nok ender med at jeg bliver katolik. I dag har vi fået pandekager til aftensmad og vi har kørt 21 km. Flemming sidder og ser fodbold mellem Spanien og Paraguay og imens skriver jeg dagbog.

4 juli 2010

I dag ville vi cykle os en tur, der plejer at være marked om søndagen, og det skal jeg love for at der var. Men først ville vi se hvad hvordan den anden del af byen så ud, vi kørte ud af byen for at kigge. Der var et tårn som vi kunne se fra byen af men der ville være for langt for mig at cykle derud kunne vi se så vi blev enige om at køre forbi det når vi kører herfra om et par dage. Vi vendte tilbage til byen for at se nærmere på markedet. Inde ved havnen kunne vi se at den lille færge som sejlede over til en lille ø, var på vej ind, den ville vi lige have et billede af. Det var sjovt at se på den færge for den var monteret 4 hjul så den kunne kører ligesom en bil. Vi fik filmet og taget nogle billeder af den.

3334

Vi satte os ned ved molen og drak en øl og en vand og derfra kunne man dufte en dejlig duft af grillet mad. Vi kørte efter duften og vi kunne se at der sad den ene kylling efter den anden på et lang spyd og der var også ribben, uhm. Hvor munden løb i vand, jeg sagde til Flemming om vi ikke skulle tage en kylling med hjem og spise til frokost og det syntes han var en god ide hvis bare jeg gad stå i kø. Jeg fik købt det jeg ville og så var det om at komme hjem i en vis fart så vi kunne få det mens det var varmt. Men hvor blev jeg skuffet for det var ikke ribben men lam, fy for fanden, men Flemming blev glad, han åd to store stykker af lammekoteletterne og jeg skal love for at det var store stykker. Det var nok også derfor at jeg ikke kunne genkende at det var lam, for så havde jeg kun købt et par stykker til Flemming, men kyllingen var god så dem spiste jeg så af. Resten af dagen gik med at læse og en lille mormor på fifaen og til aftensmad fik vi resterne fra frokosten. Vi fik set de sidste afsnit af Bands of Brother så det bliver nok en kærlighedsfilm vi skal se i morgen. Grin, har nemlig taget et par stykker med og jeg ved at Flemming elsker dem. God Nat.

5 juli 2010

I dag har vi bare slappet af. Vi var oppe ved 8 tiden og efter morgenmaden sad vi og læste en god times tid. Jeg er begyndt på ”Jordens søjler” og Flemming er gået i gang med ”Uendelige verden”. Derefter tog vi vores cykler og kørte en tur til stranden, hvor vi rendte rundt i et par timer.

3536

Så stod den på middagsmad og resten af eftermiddagen er gået med læsning og en lille lur er det også blevet til. Aftensmaden stod på en dejlig salat med grillet andebryst, det var nu ik’ så ringe endda. Nu har vi pakket det meste af vores grej sammen og i morgen vil vi køre ud til det nordvestligste punkt her på halvøen. Det er det sted hvor vi er længst hjemmefra (næsten 1500 km), og det passer jo også fint med tiden, vi har været af sted næsten halvdelen af ferien. Godnat.

6 juli 2010

Vi kørte fra campingpladsen ved 10 tiden og satte kursen mod Cherburgh. Vi ville se om vi kunne komme helt ud på det nordvestligste punkt af Manche. Frankrig er smukt, men jeg tror det smukkeste af Frankrig har vi set i dag.

3738

Aldrig har vi set magen til så smukke landsbyer som i dag. Det er som at kører i en hel anden tidsalder, det er nærmest som at være i de gamle ridderes tid og landskabet helt specielt, små hyggelige huse og små smalle gader og masser af smukke klatreroser i alle mulige farver, et helt unikt. Husene var lavet i store grå sten og der var et utal af borge (kirker)det var sommetider svært at se hvad det var, men eventyragtigt var der bestemt. Ved det  nordvestligste punkt var der et stort fyr og det ville vi godt ud til, men det kunne vi ikke for der skulle enten gå eller cykle, men bilen er i stykker igen igen, den rådne bil vil ikke starte. Heldigvis har Flemming set hvordan man kortslutter bilen så vi kan køre men ikke stoppe. Han turde ikke stoppe for hvis alt skulle gå galt og vi ikke kunne starte den, hvordan skulle vi så forklare hvor vi var henne. Så vi tog bare nogle billeder og kørte videre.

3940

Vi har fundet en dejlig campingplads i Vauville, helt nede ved vandet og det er nu Atlanterhavet vi kører langs med nu. Det er en meget fin strand vi er ved og vejret er helt perfekt for solen skinner dejligt. Vi bliver her i 3 dage og så må vi se hvad tiden kommer til at gå med. I dag har vi fået købt ind så vi kan klare os og middagen bestod i dag af noget tynd skivet kød med barberque og kartoffelmos.  Vi har i dag kørt 96 km.

7-8 juli 2010

De sidste 2 dage er bare gået så hurtigt, vi har slappet af, læst bøger, gået ture ved stranden og cyklet, der er så dejligt her at jeg ikke har lyst til at tage videre.

4142

Vi har besøg af en hel flok mennesker ca. 20 stk. som flyver drage, dem der hvor man selv hænger nede under. Vi har siddet og betragtet dem fra campingpladsen og set hvordan de fløj. Den ene dag kom der 2 franske damer og spurgte om de måtte få kogt en gryde vand for de var løbet tør for gas, og selvfølgelig måtte de det, vi kogte vandet for dem og så var de glade. Den næste dag kom de og spurgte om vi kunne låne dem en gryde og vand og koge det for dem for nu havde de heller ingen gryde. Grin. (”Flemming var spændt på hvad det næste de ville låne af os, måske det blev ham”) Men det blev nu ikke aktuelt for vi skulle køre videre i dag, hvis da ellers bilen ville starte.

4344

Vi pakkede sammen og jeg er sikker på at vi kommer tilbage til det her område en anden gang.

9 juli 2010

Vi kørte videre og fandt en ny campingplads i Gouville-sur-mer. Det er en fin campingplads vi har fundet og det er en hel anden strand den her. Nye strande nye MUSLINGER. Den første tur vi gik, fik Flemming lommerne fulde af små og mellemstore konkylier. Jeg må have en pose med næste gang vi skal til stranden. Om eftermiddagen kørte vi en tur på cyklerne og så os lidt omkring. Der er vist kommet cirkus til byen, men det starter først den 11 og der er vi kørt.

4546

Det blæser en del i dag og måske det er godt for så kan man holde ud af at være i solen, Flemming siger at jeg ligner Zorro bare med hvid maske på, jeg har gået med solbriller og derfor er jeg blevet hvid om øjnene. Vi har kun fået kold mad til aften, men det er nu også dejligt, vi har så meget lækkert som skal spises. Dagen sluttede af med et par afsnit af” Huset på Christianshavn” og så er det tid til god nat. I dag har vi kørt 88 km.

10 juli 2010

Dagen i dag er stort set kun brugt til at slappe af ved bilen med et par gode bøger, samt selvfølgelig de obligatoriske gåture ved stranden. Vi fik ikke meget søvn i nat, for der var en hel del unge mennesker der skulle holde et lille beach party og det var lidt højrøstet. Vejret har været fint i dag og der har igen været brug for sololien. Om aftenen skulle Tyskland og Uruguay spille om 3 og 4 pladsen ved VM. Vores nye receiver kunne bare ikke finde det program der viste fodbold, såeeee… men vi har fået at vide hjemmefra at Tyskland vandt ;-). Godnat og sov godt.

11 juli 2010

Da vi stod op her til morgen var det et værre p….vejr. Vi havde ellers regnet med at vi ville køre lidt længere syd på for at finde en ny campingplads, men efter at vi havde snakket lidt om det blev vi enige om at køre på tværs af halvøen, for at se om ikke vejret var bedre her.

474849

Vi endte i en lille by der hedder Houlgate og her har vi fundet en 4 stjernes campingplads. Her er bar, restaurant, swimmingpool og en hulens masse mennesker, mange af dem er hollændere. Og da Holland og Spanien skulle spille finale i VM så var der ligesom lagt op til lidt festligheder. Desværre for hollænderne gik Spanien hen og vandt kampen med 1-0, så heldigvis blev der hurtigt ro på pladsen. Aftenen sluttede som den plejer, et par afsnit af ”Huset på Christianshavn”. Vi har i dag kørt 170 km.

12 juli 2010

Efter morgen maden kørte vi på cyklerne ned til stranden, der var ca 2,5 km. I går havde Flemming opdaget at bilen dryppede olie ved venstre forhjul og han var sikker på at det var bremsevæske. Så han fortsatte på cykel til den næste by, hvor der skulle ligge en tankstation. Han fik også fat i noget bremsevæske, men vi snakkede om at det ikke var så godt at køre med, så vi blev enige om at finde en værksted (igen igen) som kunne se på bilen. Der lå et lille Peugeot værksted ikke ret langt fra campingpladsen og de ville gerne kigge på bilen næste dag kl. 09.00. Jeg fik skrevet et par postkort, et til farmor og et til Anker og Bodil. Resten af dagen gik med læsning og hygge på campingpladsen. Ved siden af os boede en fransk familie med 2 piger på alder med Karen og Clara. De havde meget fornøjelse med at gå forbi os hele tiden for at sige ”Bonsjur” og ”Ar’var”, det endte selvfølgelig med at de skulle dykke i bolsjedåsen. De var nu søde ;-)Nu er det tid til en kop tu kaf. Godnat.

13 juli 2010

I dag måtte vi tidligt op ;-), bilen skulle jo være på værkstedet kl. 09.00. Så efter en hurtig gang morgenkaffe, kørte vi ned til værkstedet. Mekanikeren kunne lidt engelsk, så efter lige at have set på bilen kørte han den op på liften. Der var ikke meget plads og Flemming måtte tage cyklerne af før bilen kunne være på liften. Mekanikeren fandt meget hurtigt fejlen, det var brændstoffilteret der var utæt. Han fik hurtigt fikset problemet og vi betalte 46 Euro og kørte derfra. Vi havde ikke rigtigt planlagt hvor vi skulle hen, for vi vidste jo ikke hvor lang tid værkstedsbesøget ville tage, men allerede kl. 10.00 var vi på farten igen. Vi blev enig om at køre lidt ind i landet for derefter at køre mod nord. Vi kørte igennem en hel del skove og vores GPS havde problemer med at finde satellitterne. Om det var det der gjorde at vi kom ind på nogle små veje skal jeg ikke kunne sige, men i hvert fald lød der pludselig et ordentligt bump, og Flemming blev meget forskrækket. Det var en gren der hang ud over vejen lidt for lavt til at bilen kunne gå under, så vores fjernsynsantenne brækkede af.  Heldigvis skete det ikke noget ud over det med bilen. Nå, men vi endte i en by der hedder Le Treport, og her ligger vi på en Muncipal (kommunal) campingplads.

5051

I eftermiddags kørte vi en tur ned igennem byen og til stranden. Det er en meget hyggelig by, og den skal vi have udforsket lidt mere i morgen. Aftensmaden bestod af en bovsteak , ligesom dem i Sverige bare uden marinade. Nu er det tid til Kaf’ og ”Huset på Christianshavn” Godnat og sov godt. Vi har i dag kørt 202 km (uden at bilen har gjort knuder)

14 juli 2010

I dag har vi set lidt mere på byen. Byen har en smuk havn og de høje skrænter, det er noget man aldrig bliver træt af at betragte. En lille tur ned ved stranden skulle vi jo også, men man skal jo ikke glemme at ved de høje skrænter, er der en masse måger der har reder, og mens vi gik og nød stranden, kunne jeg lige pludselig mærke at der var et eller andet der ramte mig i hovedet. Flemming begyndte at grine og jeg fandt ud af at en måge havde skidt mig lige oven i hovedet, fy for fanden hvor er det ulækkert, og hvad gør man så når man ikke har noget papir, man går ned til vandet og vasker sit hår. Jeg skal love for at det var slut med at gå på stranden.  Flemming grinede stadig og sagde at nu havde han fundet et lille øgenavn til mig som hed ”BIBI MÅGEKLAT” ha ha som om at var sjovt.

5253

Resten af dagen gik med at slappe af. Om aften havde vi besluttet at vi ville gå ud at spise, så vi fandt en dejlig restaurant og bestilte en bøf med garniture, løgsovs og fritter. Det lød lækkert og vi glædede os til at smage. Men sikken en bøf, den var overhovedet ikke til at spise, den var, for at sige det mildt, KUL sort og ingen sovs og grønsagerne var et par små stykker salatblade og koldt blomkålsblanding. Jeg har sgu aldrig oplevet noget lignende. Jeg spiste mine tørre fritter og en mundfuld af kødet og så var det det. Flemming var også meget skuffet men spiste da sin bøf, og da vi var færdige og tjeneren kom og tog vores tallerkner spurgte hun om vi ønskede nogen dessert, svarede vi hurtigt NO NO som betyder nej, og jeg er sikker på at hun kunne forstå det. Da vi skulle betale sagde hun undskyld og vi fik 4,16 euros rabat fordi jeg ikke havde spist op, og nu er vi færdige med det FRANSKE KØKKEN. Og så det var ikke en gang et billigt sted. Vi kørte hjem og fik os en kop tu kaffe og Flemming har lovet mig at han vil lave os en ordentlig bøf i morgen. GOD NAT.

15 juli 2010

I dag vågnede jeg ved 8 tiden og satte mig udenfor og drak en tår morgen kaffe. Vejret er ikke så godt, det blæser en halv pelikan og solen er ikke rigtigt kommet frem. Vi bor lige over for 2 familier, jeg kan ikke rigtig finde ud af hvem det er der har børnene. Der er i alt 5 børn og den ene af mødrene er gravid. De har 4 telte som de bor i og her til morgen har jeg siddet og betragtet dem. Den ene af mændene stod op spiste et eller andet og lavede kaffe eller kakao, drak det, skyllede drikkeskålen og lavede en portion til. Han gav det til den ene dreng som er omkring 5 år. Bagefter fik næste barn i køen skålen og sådan foregik det til alle ungerne var fodret af. Der var ikke noget med at skylle skålen af, næ det var den samme skål de alle drak af. Derefter stak han en pose ind i teltet, og så kunne de bare spise, hvad der nu var i posen. Man må sige, der er sgu ikke så mange dikke darre, 1 2 3 og så er alle ungerne fodret af. Det er sjovt at se hvordan det foregår. Men ungerne ser ud til at de trives og jeg kan lade være med at tænke på hvordan vores børnebørn bliver opvartet i alle ender og kanter om morgenen.

5455

Til middag kørte vi en tur ind til byen, vi havde set en af de andre dage vi var i byen, at der gik en lift ind i en af klinterne, og den ville prøve, så vi kunne komme helt op og se udsigten derfra. Det var en virkelig smuk udsigt. Men her havde Hitler også sat sine spor. Man havde før 1. verdenskrig bygget et stort hotel, men da det ikke blev brugt så meget, lavede man der om til et hospital til de engelske sårede soldater under 1. Verdenskrig. Der var en kirkegård i nærheden hvor der lå 2967 soldater der kom fra forskellige lande bl.a England, New Zealand, og Australien. Men under 2. Verdenskrig sprang Hitler dette sted i luften, for han mente at det kunne bruges som kendetegn for det Engelske flyvevåben. Resten af dagen gik med læsning og Flemming så lidt på Tour de France med lukkede øjne. Naboen som jeg fortalte om, er blevet uvenner så nu er det ene par rejst hjem så nu er de kun 3 tilbage.

16 juli 2010

Vi er nu taget af sted og kører mod Holland. Det er lidt trist at tænke på og det betyder også at ferien er ved at være slut. Vi var lige inde og købe vores sædvanlige gave med hjem til farmor, ost i lange baner, det bliver hun så glad for. Vi kørte fra campingpladsen kl. 9.30 og var i Holland kl.18.30. Vi fik hurtig sat vores bord og stole frem og satte os og tog en kold drink. Vi havde ikke anden en sat os da Eve og Heleen kom og bød os velkommen og inviterede os til middag søndag aften, og vi skulle også komme ned og sige dav til Jan når vi havde fået aftensmad. Det er helt utrolig som man føler sig så velkommen, det var rygtes på pladsen at vi var kommet, der var et andet par som havde set os og havde sagt til Eve og Jan at nu er danskerne kommet.

5657

Vi fik hurtig spist og gik ned og sagde hej til Jan, det er lidt trist at se hvordan han bliver mere og mere invalid af sin gigt, men humøret fejler ikke noget. Vi fik et par hyggelige timer sammen med dem og Eve fortalte os at de havde haft guld bryllup, og der var fest i 3 dage på campingpladsen, snakken går fint på både engelsk, tysk, hollandsk og dansk, men det sjove af det er, at det går rigtig fint med at snakke sammen selv om det er på alle de sprog. Kl.23.00 sagde vi god nat til dem og gik hjem. I dag har vi kørt 505 km.

17 juli 2010

Den næste dag gik med at læse og se på alle de pramme som sejler forbi og snakke med hollænderne på pladsen, de er utrolig snaksalige. Vi fik også ringet til Lotte hun havde fødselsdag, hun fortalte at de kørte på motorvejen mellem Hamborg og Hanover, hvor de skulle holde ferie, man kan jo næsten kalde det en bryllups rejse for de har sølvbryllup den 20 juli et stort tillykke til dem. Vi kørte også ned til den lille lokale købmand, vi havde sagt at vi ville tage vin med til om søndagen og det kunne jo også være at vi kunne finde en lille gave til brudeparret. Men der var ikke rigtig noget så det blev til chokolade. Resten af dagen gik med at slappe af. Flemming lavede rustbøf på vores coop grill til aftensmad, og det smagte dejligt. Vi sluttede dagen af med en kop tu kaf og en gyser film. God nat og sov godt.

18 juli 2010

Vi havde fint vejr og blev enige om at cykle en tur. Der ligger en sø ikke så lang fra os og den ville vi kørte rundt om og nyde den Hollandske natur. Der er blevet lavet en dejlig badestrand i søen og der var masser af mennesker. Det er utrolig som man kan se hvordan hollænderne passer på deres natur, man ser ikke noget affald der ligger og flyder. Der er mange landmænd i Holland og de holder deres gårde utroligt flotte, man kan ikke se nogen mødding eller lugte dem. Jeg ved ikke hvordan de bære sig ad, men pænt er der i hvert fald, der kunne vi danskerne lærer noget.

5859

Om aften gik vi op til Heleen og skulle spise aftensmad. Vi skulle selv lave vores mad, der stod to el stegepander på bordet og så blev der ellers sat alt muligt på bordet som vi kunne lægge på panderne. Det var en vældig hyggelig aften, snakken gik som sædvanlig godt og inden vi fik set os omkring var klokken blevet mange og vi skulle hjem. Vi havde aftalt med Jan og Eve at de ville køre os til byen næste dag for at se på nogle figurer som jeg havde forelsket mig i.

19 juli 2010

I dag er det så varmt at det næsten er for meget, omkring 30 grader og der er ikke en vind der rører sig og det er vi ikke vandt til i Holland. Det plejer at blæse ret meget, men ikke i dag. Vi havde aftalt at vi skulle være oppe hos Jan ved 14 tiden. Vi fandt et sted hvor man kan købe alt til haven og vi fandt også et par ting, men ikke de figurer som jeg havde ønsket mig. De findes nok ikke mere. Men jeg fandt en sød lille ting til Bodil og Mona. Men Jan var ikke tilfreds med kun et sted. Vi kørte videre og vi var efterhånden blevet tørstige og fandt en lille isbod hvor vi fik noget at drikke og en is.

6061

Så kørte vi videre og fandt et andet sted hvor man også kunne købe figurer, og der købte jeg mig en sød figur af en lille pige som sad og læste i en bog, den ville lige passe til min have. Det var dejligt at komme hjem igen i skyggen og slappe af. Senere på aften kom Jan, Eve og Heleen for at få en kop aftenskaffe og en lille en til kaffen. Det blev igen til en masse snak. Vi fik bl.a. lært dem at sige ”Rødgrød med fløde” og til gengæld lærte vi at sige ”Gekookte aardappelen”, hvilket betyder kogte kartofler. Ved halv elleve tiden brød de op, og vi fik sagt farvel til Heleen, da hun jo skulle på arbejde næste dag. Vi sluttede dagen af med en film og så var det god nat tid.

20 Juli 2010

Så var det tid til at kører hjemad. Inden vi kørte ringede vi til Lotte og Peter og ønskede dem tillykke med sølvbryllupper og det blev de meget glade for. Lotte fortalte at de boede på et gammelt slot som var blevet bygget om for et par år siden så det var blevet et hotel og som jeg sagde til Lotte mindre kan vel heller ikke gøre det når man er på bryllupsrejse, det grinede vi lidt af. De havde det godt og vi ønskede dem en fortsat god dag og god ferie. Det er lidt ærgerligt at vores ferie er slut men det er jo noget man ved, det har været en dejlig ferie og vi har set mange smukke ting på turen. Vi fik pakket sammen og kørte ned og sagde farvel til Jan og Eve. Det var meget varmt men vi havde aftalt at vi kørte hjem i et stræk hvis vi kunne holde til det. Vi var hjemme ved halv 8 tiden og turen er gået over alt forventning ingen uheld på vejen hjem. Vi har i dag kørt 672 km.

Vi har kørt i alt 3341 km ved egen hjælp og så ca. 10 km hvor vi blev trukket af en anden bil. Jeg har ikke noget tal på hvor langt jeg har kørt på cykel, men jeg vil gætte på mellem 125 og 150 km. For Flemmings vedkommende er det blevet til 221 km.  Til næste år vil vi med al sandsynlighed holde ferie i Sverige og Norge, hvor vi vil nyde den dejlige nordiske natur og hvor vi vil bruge dagene på at fiske.