Bretagne 2008

Sommerferien 2008 er den længste vi endnu har haft,   hele 4 uger. Godt nok gjorde mit arbejde det nødvendigt at starte ferien   allerede i midten af juni, men det skulle kun vise sig at være en fordel.

Efter besøget i Normandiet i 2006 var vi enige om at vi ville   bruge lidt mere tid i dette pragtfulde område, så derfor var det helt naturligt   at vi valgte at køre ned langs Normandiets og Bretagnes nordkyst. Vi havde   selvfølgelig kigget lidt på området hjemmefra, men vi havde ikke planlagt så   meget da vi var enige om at tage dagene som de kommer og frem for alt at prøve   ikke at køre hver dag. Dog ville vi gerne se invasionskysten og vi havde også   besluttet at vi ville helt ud til Brest.

14   juni 2008

Vi kørte hjemmfra og havde aftalt at vi ville over Fyn og ned   i gennem Sønderjylland. Vejret var ikke alt for godt, men vi havde da hørt i   vejrudsigten at det skulle blve bedre dagen efter. Vi overnattede på en   campingplads ude ved Høyer sluse, og til trods for vejret fik vi da gået en tur   ud for at kigge på vadehavet. Men det var temmeligt koldt, blæsende og vådt, så   vi gik tidligt til ro for vi var godt klar over at vi skulle køre langt dage   efter.

15 juni 2008

Birte havde lige set kongeligt bryllup fra Møgeltønder, såeeee   det var nødvendigt at besøge byen. Heldigvis lå den lige på ruten og ikke mere   end ca. 10 km væk så det var ok. Og jeg må indrømme at det er en idyllisk lille   by med en meget flot hovedgade. Og så er der selvfølgelig slottet. Nå men vi   fortsatte sydpå, og ned igennem Nordtyskland til Glücksstadt hvor vi sejllede   over Elben, vi sejlede også over her i 2006, fordi man så slipper for køerne i   Hamburg. Hen under aften fandt vi en dejlig campingplads i Holland hvor vi   hurtigt fik lavet noget aftensmad og igen gik vi tidligt til ro.

2008_12008_2

16 juni 2008

Dagen blev udelukkende brugt til at komme igennem Holland og   Belgien. Vi kørte på motorvej, og det er ellers ikke noget vi ynder, men vi   ville bare til Frankrig i en fart.

2008_32008_4

Ud over at vi rendte ind i et voldsomt regnvejr i Belgien som   gjorde at farten på motorvejen var helt nede på 40-50 km/t, så skete der ikke   noget at betydning på turen. Sidst på eftermiddagen ankom vi til en lille lokal   campingplads ca. 75 km sydvest for Dunkerque. Det var vist ikke et sted man så   ret mange turister. Campingpladsen havde 2 pladser som var beregnet til   rejsende, resten var fastliggere. Men alle var meget hjælpsomme med at få bilen   på plads og der var flere der “lige” kom forbi for at kigge på de der underlige   mennesker fra Danmark.

2008_52008_6

17   juni 2008

Nu var vi ved at være ved rejsens mål nr. 1, nemlig kysten   langs med Normandiet. Birte havde glædet sig som et lille barn til at se havet,   så vi fandt en campingplads der lå mindre end 100 m fra vandet. Vi ankom kl   13.15 og vi havde rent glemt at i Frankrig er næsten alt lukket fra klokken 13   til 15. Så der var ikke andet at gøre ind at holde ind på parkeringspladsen og   vente. Vi var efterhånden ved at være trætte af at køre, så det blev vist til en   lille mormor og morfar på sæderne.

2008_72008_8

På det tidspunkt havde vi kørt ca. 1400 km og vi blev enige om   at blive 2 nætter på campingpladsen. Efter vi havde fået anvist en plads og fået   pakket ud, måtte vi simpelthen ned til vandet. Jeg tror det er ligegyldigt hvor   mange gange man ser havet i Nordfrankrig så bliver man imponeret af at se hvor   stor en forskel der er på høj- og lavvande. Op til 10 m de fleste steder og   nogle enkelte steder kan forskellen komme op på 15 m, og det betyder at når det   er højvande så er stranden måske 50-100 m bred, men ved lavvande kan man oftest   gå 5-600 m ud. Det er altid spændende at gå på stranden og finde ting og sager.   En af Birte’s helt store passioner er at samle muslingeskaller, og netop i dette   område er der rigligt mulighed for det, så jeg tror at der på turen ialt blev   samlet hvad der svare til 2 bæreposer.

2008_92008_10

19 juni 2008

Vi forsatte et lille stykke ned af kysten og efter ca. 150 km   fandt vi en campingplads hvor vi også havde direkte adgang til havet. På   campingpladsen var der en hel del gamle beton bunkere fra krigens tid. her blev   vi også i 2 nætter. Jeg benyttede bl.a. tiden til at besøge en lokal   frugthandler hvor jeg købte en hel del frisk frugt, så aftensmaden stod på ost,   brød, frugt og et enkelt lille glas rødvin.

2008_112008_12

Til trods for at det var ret tidligt på sæsonen, så var der en   hel del franskmænd på campingpladsen, og de brugte mest tid på at spille petang.   Det var nu hyggeligt at sidde og kigge på dem imens de gik og små sludrede. Også   her lykkedes det Birte at finde nogle muslingeskaller hun absolut ikke kunne   undvære.

2008_13

21 juni 2008

Vi kørte ca. 100 km før vi ankom til den første af invasionskysterne. Og vi   besøgte alle først en museum som var blevet lavet af den canadiske regering.

2008_142008_15

Vi var også en tur nede på stranden for at se den. Det er underligt at selv   om det er så mange år siden, så får man alligevel rislen ned af ryggen når man   går de steder hvor der er sket så mange frygtelige ting. Sidst på formiddagen   var vi nået til den amerikanske kirkegård. 11.300 amerikanske soldater har hver   deres kors her. Og jeg skal love for at der er styr på sagerne, ikke et græsstrå   ligger forkert og alle korsene flugter i mindst 4 retninger uanset hvor man   står. Sidste punkt på dagsordenen var et besøg på Point Hoch. Stedet her er på   ca. 30 ha og ligger næsten som der så ud den 6 juni 1944. Selvfølgelig havde man   fjernet alt hvad der kunne være farligt, men granathuller i jorden og skudhuller   i bunkerne var stadig synlige. Vi sluttede dagen af med at finde en campingplads   som lå højt oppe på klinten med en fantasisk udsigt ud over vandet.

2008_162008_17

22 juni 2008

Dagen blev brugt på transport fra Normandiet til Bretagne. Undervejs kom vi   naturligvis lige forbi Sct. Micthel. Det Frankrigs 3 mest besøgte turiststed. Vi   nøjes nu med at vende nede på parkeringspladsen, for der var et godt stykke at   gå for at komme op på klosteret og Birte havde ikke lige vejret til det, så vi   fotografede det fra bilen og forsatte et stykke længere mod vest. her fandt vi   en skøn campingplads og vi blev her i 3 nætter.

2008_182008_19

23-24 juni   2008

Campingpladsen vi lå på var rigtig dejlig, der var ca. 400 m ned til stranden   og det var den første strand vi så hvor der var klipper når det var lavvande. Vi   brugte rigtig megen tid på starnden og vi nør at gå og kigge i de små vandhuller   der bliver på klipperne når vandet trækker sig tilbage. Også her fandt Birte en   masse skaller som skulle med hjem. Campingpladsen havde også en resturant og den   besøgte vi 2 gange. Her fik vi smagt den lokale drik Æblecider, og den er slet   ikke så tosset. Det smager slet ikke som det man kan få i brugsen derhjemme. Det   var rigtigt rart at have så god tid til at kigge på området, og vi fik udnyttet   at vi havde taget cyklerne med. Den ene dag var vi cyklet ned til stranden hvor   vi satte cyklerne mens vi rendte rundt i sandet. da vi skulle tilbage til   campingpladsen var vores wirelås bare ikke til at åbne, så vi måtte slæbe 2   sammenlåste cykler, det har garanteret set morsomt ud. På campingpladsen måtte   jeg så igang med knibtang og tålmodighed før låsen gav sig.

2008_202008_21 2008_22

25-26-27 juni 2008

Vi fortsatte længere mod vest og først på eftermiddagen var vi ca. 250 km fra   Brest. Men vi fandt en campingplads som bare lå så skønt at vi måtte overnatte   her. Det blev til ialt 3 overnatninger, og til en masse gåture på stranden.

2008_232008_24 2008_25

Campingpladsen   var også udstyret med en resturant, så den fik vi også besøgt en enkelt gang.   Efterhånden som vi kom længere vestpå blev der bedre og bedre plads på   campingpladserne. ferien i Frankrig var vist ikke begyndt endnu så vi havde   ingen problemer med hverken at finde plads på campingpladserne eller på de   turist attraktioner som vi besøgte. Det er ikke utænkeligt at vi igen en anden   gang tager afsted uden for turist sæsonen.

2008_262008_27

28 juni 2008

I dag havde vi egentligt regnet med at køre helt til Brest, men jeg tror   mageligheden havde taget lidt over. Ihvertfald besluttede vi ved 13 tiden at det   var tid til at slå sig ned for natten. Men den eneste campingplads vi kunne   finde havde ikke åben. Men vi faldt da i snak med bestyreren som gik og gjorde   klar til premieren 2 dage senere, og han indvilligede i at vi tog en overnatning   hvis vi kunne klare os uden strøm. Det var ok for os så vi fandt et sted tæt på   vandet og fik pakket ud. Vi fik besøg af en halv albino solsort og den blev   omkring os hele dagen.

2008_282008_29

29 juni 2008

Endelig nåede vi mål nr. 2 for turen, nemlig Brest. En af årsagerne til at vi   gerne ville til Brest var et Oceanium der ligger her. Vi ankom ved 9 tiden og   der var selvfølgelig ikke åbnet endnu, men heldigvis var der en rasteplads for   autocampere, så vi fik lige en ekstra kop kaffe. Ved 10 tiden gik vi så ind. vi   har set en del akvarier m.v. på vores ture, men dette er vel nok det største og   mest gennemførte vi endnu har set. 3 afdelinger er der her, polarområdet med   bl.a. sæler, det temperede område med næsten alle de fisk der lever i   atlanterhavet og endelig det tropiske område, hvor vi så en masse af de fisk vi   kender fra vores stue akvarier. Vi brugte en stor del af dagen her, og det var   ved at være sent inden vi fandt en campingplads ca. 100 km syd for Brest. Til   gengæld ændrede vejret sig fuldsændigt. Vi vidste godt hjemmfra at vejret på   nordkysten godt kunne ligne det danske, men så meget mere var glæden over at   komme til sydkysten og mærke varmen. Selv om der bare er 150-200 km så blev det   ihvertfald 8-10 grader varmere.

2008_302008_31 2008_32

30 juni- 2 juli 2008

Campingpladsen lå tæt ved en hyggelig lille by som hed Kerleven og som lå   lidt sydøst for Quimper. Pladsen var rigtig dejlig, bare 75 m til vandet og tæt   på en rigtig stor lystbådehavn. Vi boede her i 3 nætter og vi fik benyttet   cyklerne rigtig meget til at få kørt nogle lange ture. Mens vi lå på pladsen var   der finale imellem Spanien og Tyskland i fodbold. Vi var blevet inviteret over   til en tysker som også lå på pladsen for at se kampen (han havde satelit) men vi   så kampen på vores eget TV med franks speaker, og som kampen gik, var det måske   også meget godt. (Tyskland tabte 😉

2008_332008_34

Det var også på denne plads at vi var i vandet for første gang, det var nu   heller ikke særligt varmt, men det var OK. Stranden lignede ikke det vi havde   set i det nordlige Bretagne, her var der en fin sandstrand og der kørte jævnligt   en traktor og rev sandet.

2008_35

3-4 juli 2008

Vi fortsatte ca 150 km østover langs kysten og fandt endnu en dejlig   campingplads tæt ved vandet. Og i modsætning til den tidligere strand så var der   masser af klipper i vandet her. Vi boede her i 2 nætter og jeg tror det er   første gang at vi ikke har kunnet klare os ved at tale engelsk eller tysk (men   nu har vi også købet et fransk kursus til computeren, så mon ikke vi får lært   lidt).

2008_362008_37

Værtsparret var vel omkring de 70 og   de kunne ikke tale andet end fransk, men det hindrede os nu ikke i at tale   sammen, selv om det var på fingersprog. De var meget venlige og imødekommende og   (jeg tror) de spurgte tit om alt var OK. Stranden var meget spændende og vi   brugte rigtig megen tid dernede. Birte fik samlet flere muslingeskaller og jeg   tror at vi fik slidt et par sko op hver ved at gå på de skarpe klipper. Vi sad   bl.a. en hel eftermiddag og så på at vandet steg, det er meget facinerende og   også beroligende.

2008_382008_39

5 juli 2008

Vi forlod vandet og kørte østpå ind i landet. Vi ville køre langs Loire   floden og sydom Paris. Det var lidt kedeligt at køre inde i landet når man lige   havde set så mange smukke strande, men vi var jo nødt til at vende næsen hjemad,   og da vi ikke ville køre for lange strækning, så tog vi den med ro. Vi endte med   at finde en campingplads inde midt i en lille by og vi blev her bare en nat.

2008_402008_41

6-7 juli   2008

I aftes sad vi og kiggede lidt i vores medbragte “Rejsen går til Frankrig” og   vi fik set at der lå et stort slot ikke ret langt fra hvor vi var. Så vi   besluttede at det skulle besøges. Vi ankom til slottet lidt før middag og efter   middagsmaden gik vi ind for at kigge på det. Det var imponerende stort, der var   ikke så meget at se inde på slottet, jeg ved ikke om ejeren havde solgt alle   møblerne, men arkitekturen var meget spændende.

2008_422008_43

Der var blandt andet en dobbelt spindeltrappe som jeg havde lidt besvær med   at finde ud af hvorledes den var lavet. Efter besøget fortsatte vi østpå og vi   fandt en campingplads som lå ved nogle opdæmmede søer. Også her blev cyklerne   benyttet, og vi nåede også at være ved stranden den ene eftermiddag hvor det var   rigtigt varmt.

Inden vi ankom til pladsen var vi lige stoppet i et stort supermarked hvor   jeg købte 2 rejer, hold op hvor var de store og hvor smagte de godt.

2008_442008_45 2008_46

8   juli 2008

I dag forlader vi Frankrig og kører ind i Belgien. vi har aftalt at vi vil   prøve at finde en campingplads i Ardennerne. Vi fandt godt nok også en, men den   var lidt for åben efter vores smag. Det var “bare” en græsplæne uden nogen form   for adskillelse imellem pladserne. Men området var flot og de serverede god mad   i resturanten.

2008_472008_48

9-11 juli   2008

Sidste år besøgte vi en campingplads tæt ved Eindhoven i Holland og da vi   næsten kørte forbi her, blev vi enige om at tage et par overnatninger på   pladsen. Hollændere er nogle hyggelige mennesker og det varede ikke længe før   Birte kom i snak med en som boede fast på pladsen om sommeren. Det resulterede i   at vi blev inviteret på kaffe i hendes og mandens mobilhome og senere gjorde vi   gengæld ved at invitere dem over til aftenkaffe. Samtalen gik lystigt på både   engelsk, tysk, frank, dansk og hollandsk. Også her fik vi kørt nogle lange ture   på cyklerne, det er nu en god opfindelse. Desværre var vejret ikke så godt, men   sådan er det jo.

2008_492008_50

12 juli 2008

I dag er “bare” transport. Vi er blevet enige om igen at kører igennem   Jylland, så vi tændte op for turboen og nåede ca. 100 syd for Flensburg inden   aften. Her fandt vi en typisk tysk campingplads, med masser af sigøjnere, hold   da op for et spetakel de kunne lave.’

13 juli 2008

Vi havde egentlig regnet med at tage en overnatning i Jylland, men efter vi   havde handlet lidt forsyninger i Fleggaard og havde passeret grænsen til   Danmark, blev der åbnet for himlens sluser. Så det varede ikke længe før vi   besluttede at vi lige så godt kunne vende næsen hjem til Sydsjælland igen.

kort

Vi kørte ialt 4300 km på den 4 uger vi var afsted og havde absolut ingen   problemer med bilen på hele turen. Ferien i 2009 kommer også til at gå til   Frankrig, men denne gang skal vi helt ned sydpå til Pyrenærene. Så vi vender   tilbage med nye beretninger.