Isla Margarita 2006

kort_islamargarita

Den 17 januar 2006 rejste vi sammen med vores   venner, Anker og Bodil, til Isla Margarita. Vi fløj fra Danmark i sne og frost   og glædede os meget til at kommer over i varmen. Vi valgte Isla Margarita fordi   vi havde hørt fra flere af vores bekendte at der var dejligt derovre.

Efter 10 timers flyvetur (og det er hårdt når man   er ryger) landede vi på øens eneste lufthavn, hvorefter vi blev fragtet til   vores hotel i bus. Køreturen gik igennem mange småbyer og allerede her talte vi   om hvor fattige og usle husene så ud. Vi lærte senere at det er den måde man   lever på på øen. Møbler bruger man næsten ikke, kun en hængekøje og en stort   fjernsyn er hvad der står i stuerne. Og ellers lever man udenfor det meste af   tiden. Men så meget mere var glæden over at se hotellet. Masser af plads,   eksotiske planter og dyr, og en kæmpe 7000 m2 stor swimming pool. Ud over dette   så var der også ca. 1 kilometer privat strand.

isla11 isla12

Vi ankom ved 21.30 tiden lokal tid, og vi var ærlig   talt meget sultne, så vi skyndte os for at spise i den store resturant og   heldigvis havde hotellet sørget for mad til os. Det var fantasisk at gå ved   buffeen og vælge fra de mange fade. Mange retter kendte vi hjemmefra men der var   også i de 14 dage vi var der, tidpunkter hvor nogen af os spiste noget mad vi   ikke anede hvad var, men heldigvis smagte det meste af det meget godt. Ud over   den store resturant var der også 2 mindre den ene italiensk og den anden   mexikansk, men her skulle man reservere tid, så det blev kun til et besøg i hver   af dem.

Værelserne var OK, men vi havde ikke, som lovet   hjemmefra, fået værelser ved siden af hinanden. Og den sydamerikanske kultur gør   ikke ligefrem tingene nemmere. Så efter lidt snakken frem og tilbage med   hotellets personale og den danske guide på stedet blev vi enige om at blive i de   værelser vi havde fået tildelt. Det betød at Birte og jeg boede i en bygning med   terasse i græshøjde og at Bodil og Anker boede i en anden bygning på første sal.   I øvrigt lige ned til køkkenet i den føromtalte resturant. Så de vidste kun alt   for godt hvad vi skulle have at spise hver dag.

Vi fandt rimeligt hurtigt ud af at hvis man blev på   hotellet så var man nærmest fuldstændig afskåret fra omverdenen. Hotellet var   stort og der var hegn hele vejen rundt og der var mange vagter. Når Bodil og   Birte gik tur langs stranden så var der straks en vagt som i diskret afstand   fulgte efter for at passe på dem. Det var et eller andet sted meget betryggende   for så kunne Anker og jeg ganske roligt sætte os i en af de mange barer og nyde   den lokale drik, Cubra Libré. Og grundet den meget atraktive pris (hotellet   havde All Inclusive) så blev det til en del.

isla9

Ved ankomsten til hotellet blev vi orienteret af   den danske guide og han frarådede os alle at tage ind til Porlemar, som er øens   hovedstad, om aftenen. Han anbefalede os at besøge det lokale “Kanin marked” som   vel nærmest kan betgenes som et loppemarked, men kun med nye ting. Og pudsigt   nok kun med “rigtige mærkevarer”. Der var ikke den ting man ikke kunne få. La   Costa, Hugo Boss, Addidas er blot nogle af de navne vi rendte ind i. Heldigvis   fik Anker og jeg lov til at gå i fred, efter at de handlende rimeligt hurtigt   havde fundet ud af at vi ikke var interesseret i at handle. Det var straks værre   med pigerne, de viste lidt for meget interesse i varerne. Men vi fik da købt   lidt med hjem til vores børn. Det blev bl.a. til en hængekøje, som er en   specialitet på Isla Margarita, til vores svigersøn.

isla1

Turen ind til Polemar foregik i Taxa, og hold da op   for en oplevelse. Hvis vi synes at vognparken i Danmark er nedslidt, så er det   absolut ikke noget i forhold til her. De fleste biler er amerikanske, og det   virker næsten som om at de alle er blev hentet på en skrotplads. Det eneste men   kan være sikker på er at hornet virker. Til gengæld kan man ikke klage over   priserne. Ca 60 kr. for at køre de ca. 40 km fra hotellet til Polemar, og så er   det iøvrigt fuldstændig ligegyldigt hvilken vej man kører. Nu kan man synes at   det er lidt voldsomt med de store benzinslugende biler, men mens vi var på øen   kostede 1 liter benzin den fantastiske pris af ca. 18 øre pr. liter. Det er nu   en skam at man ikke kunne tage et par tusind liter med hjem.

isla2

Svimmingpoolen på hotellet er en hel lille historie   for sig selv. Kæmpestor og med alt hvad man kan forestille sig at udstyr.   Vandpolo, strand med bølger, vandfald og ikke mindst en bar hvor stolene står i   poolen og man kan sidde og slukke sin tørst med hele undkroppen under vand.   Dejligt.

isla10

Imens vi var på hotellet havde jeg den fornøjelse   at runde de 50 år. Dagen blev fejret med danske flag og gaver på morgenbordet i   resturanten med det resultat at en af tjenerne kom og spurgte om årsagen. Efter   han havde fået det at vide gik der mindre end et kvarter og så stod der en flot   lagkage på bordet også. Vi havde hyret en danske på øen til at vise os rundt.   Han kom klokken 09.00 og præsenterede sig som Allan. En meget hyggelig fyr som   boede på øen sammen med en lokal pige. Han havde en stor flot sort Caddilac som   i modsætning til taxaerne var i rigtig god stand og vigtigst af alt,   airconditionen virkede.

isla14

Vi startede i den   lokale Zoo/botanisk have hvor vi kiggede på alle de dyr og planter der er på   øen. Slanger, krokodiller, fugleedderkopper og meget andet kryb. Vi endte med at   have en 1½ m lang phytonslange om halsen. Vi fik også set en masse forskellige   planter som vorkser vildt på øen, bla.a var der en hel labyrint som udelukkende   var lavet af det vi kender som stuebirk. Temmelig imponerende.

isla3 isla4

Herfra kørte vi ud til den anden ende af øen hvor   vi skulle ud og sejle på mangrove sumpen. Området her er på ca. 70 km2 og vi   havde en lokal guide med os. Vi fik set søstjerner, søheste og mange forskellige   fugle bl.a. pelikaner og noget der ligner vores fiskeørn. Da vi havde sejlet ca   3/4 time lagde vi til et sted hvor der var en masse boder hvor de solgte   muslingeskaller og perler(kærder). Vi købte et par sæt efter at Allan havde lært   os at se forskel på ægte og uægte perler. Der lå også en fiskeresturant og

isla5 isla13 isla6

Allan fortalte at vi ikke kunne komme med tilbage   for vi havde spist østers. Så der var ikke andet at gøre end at bestille et   dusin (6 kr.) og få slugt dem. Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor det er en   delikatesse. Da eftermiddagen var gået fandt vi et hotel hvor vi fik lidt   aftensmad på en skøn terrasse hvor kolibrierne sværmede i blomsterne, og efter   maden var det tid til at besøge en lokal guldsmed hvor der også blev brugt lidt   penge.Vi sluttede dagen af i en lille by ikke ret langt væk fra hotellet hvor vi   sad ved stranden og nød en lille drink imens vi så på solnedgangen. Alt i alt en   pragtfuld dag og med en rigtig hyggelig guide

isla7 isla8

14 dage går bare alt for hurtigt og inden vi fik   set os om så var det ombord på flyet og tilbage til det vinterkolde Danmark. Og   til trods for at vi i de 14 dage vi var på Isla Margarita oplevede at det   regnede i 3 dage, noget som ingen indfødte før havde været ude for, og selv om   Birte blev syg 2 gange (salmonella) i den tid vi var der, så var det alligevel   en dejlig ferie som vi vil huske i lang tid.