Østsverige 2011

1 august 2011

Endelig kom vi af sted, vi skulle ellers have været af sted lørdag den30 juli men vi har været lidt uheldig med bilen. Vi har sat bilen til salg fordi vi gerne ville have en campingvogn i stedet for, så den har stået til salg hos en bilforhandler i et stykke tid. Da så Flemming fik kørt bilen hjem til os selv og skulle vaske forruden, så revnede den. Vi fik fat i Brian og fik bestilt en ny rude og fik sat den i og det var jo dejligt det kostede bare lige 5000 kr. ØV der smuttede lige lidt af MINE snolde lomme penge – nå det var der jo ikke noget at gøre ved. Næste dag kørte jeg ud for at købe nogle af de ting vi skulle have med og da jeg kom hjem var Flemming hel rød i hoved af raseri fordi nu var der ingen strøm i bodelen af camperen, han kørte over til camping forhandleren i Overhoved og der kunne de ikke lave den før mandag. For helvede hvor den bil driller os. Mandag morgen kørte Flemming over og skulle have lavet den og det var heldigvis kun en sikring men det tog da en times tid før han fandt fejlen. Så kunne det ellers være at vi fik pakket bilen og tog af sted. Vi havde besluttet at vi i år skulle til øst siden af Sverige for der har vi ikke været før. Vi har droppet Frankrig i år fordi Flemming kun har 3 ugers ferie og så gider vi ikke kører så langt. Vi havde ikke kørt i ret lang tid før det øs pis regnede og jeg tror vi begge to tænkte om det mon bliver det vejr vi får hele vores ferie, men Flemming sagde til mig at han havde bestilt godt vejr og det lyste da også lidt op. Vejret blev lidt bedre da vi kom til Sverige og vi fik købt lidt madvarer ind så vi kunne klare os i nogle dage. Turen var meget smuk og vi nød at se den del af Sverige, det er en hel anden natur end den er ved Guren. Det er meget mere med klipper og jeg er sikker på at det bliver en god ferie og at vi får mulighed for at fiske lidt, vi har taget orm med hjemmefra og dem kan de svenske fisk godt lide. Vi fandt en campingplads i en by der hedder Stenungsund og her er meget smukt, den ligger lige ud til en fjord og vi har en pragtfuld udsigt, men der er meget larm, for der går en trafikeret vej ikke så lang fra os. Vi har kørt 460 km

2 august 2011

Det er dejligt vejr masser af sol og dejligt varmt. Vi cyklede en tur ind til byen og det var en meget hyggelig by med en masse boder og en stor lystbåds havn, rigtig hyggeligt. Resten af dagen gik med at slappe af og i morgen kører vi videre.

123

3 august 2011

Vi kørte mod Lysekil og jeg må sige at det er en meget skøn natur, det var meget smukt og man kan godt forstå at der er mange lystsejlere der sejler til den østlige side af Sverige. Det må være en fornøjelse at se fjordene fra kyst siden. Vi syntes begge at det var meget smukt med alle de fjorde og de små klippe øer, det kan godt anbefales at besøge den del af Sverige. Vi sejlede over en fjord for at komme til Lysekil, og det var for at spare 50 km. Det var da også en hyggelig tur og så er det jo gratis at sejle internt i Sverige. Vi fik taget en masse billeder og video kameraet kom også i brug på turen mod Lysekil. Vi fandt en campingplads lidt ude i kanten af byen men her er dejligt og lidt mere fredeligt end på den anden plads vi lå på i går. Da vi havde spist frokost fik jeg mig en lille mormor mens Flemming læste i sin bog. Vi gik en lille tur senere på dagen men det var meget fugtigt i vejret og det kunne man godt høre på min vejr trækning så det blev til lidt hvil undervejs. Men det var et flot sted vi kom til, vi eller rettere sagt jeg kunne ikke komme helt ned til stranden for der var for langt ned for mig, men vi cykler ned til vandet i morgen af en anden vej. Flemming har lavet aftensmad i dag vi fik mørbrad med salat og kartoffelsalat til, det smagte dejligt. Nu er det tid til en kop tu kaffe og en enkel film.

456

4 august 2011

Vi vågnede op til dejligt vejr og vi hyggede os om formiddagen og om eftermiddagen cyklede vi os en lang tur ned til byen for at se hvad den havde at byde på. Der lå et stort dansk skib i havnen som folk havde mulighed for at komme ombord på og se hvordan det så ud. Længere henne på strandsiden var der bade strand og hvis man havde lyst kunne man følge med i kap sejlads og der var sat en meget stor skærm op så folk havde mulighed for at kunne følge med. Ved 14 tiden fandt vi et sted hvor vi fik noget at spise og så kørte vi hjemad. Flemming mente at han kunne finde en anden rute hjem for hvis vi kørte samme vej hjem som vi kom af skulle vi op af en lang sej bakke og det ville han godt undvære, så vi kørte en anden vej. Men hold da kæft nu kom vi rigtig op af bakke og den bakke var meget mere stejl en vi havde troet , jeg er glad for at jeg har en el cykel og jeg skal love for at hr. Larsen pustede og knoklede for at komme op. Men sikken en udsigt det var da vi nåede toppen, vi fik taget en del billeder og jeg fik filmet lidt. Vi nåede hjem og jeg må sige at i dag har vi fået dagens motion. Til aften fik vi dejlige hot dog og vi kom i seng ved 1 tiden.

5 august 2011

I dag skulle vi køre videre lidt længere op af kysten. Vejret er meget dårligt det øs regner og det er meget trist for alting ser meget smukkere ud når solen skinner. Det var en meget skøn vej vi kørte og selv om det regnede nød vi stadig turen. Vi håber at vi kan finde et sted så vi også snart kan få vasket vores fiske snører for det har vi fået gjort endnu. Vi fandt en plads som ligger helt nede ved vandet, ca. 5-7 km. Fra Strømstad og ville det bare holde op med at regne ville det være et perfekt sted. Det er en dejlig campingplads vi ligger på men det er et meget dårligt vejr, det er utroligt at der kan blive ved med at være regn tilbage i skyerne. Nu har det øs regnet hele dagen og nu er vi ved at godt trætte af det møg vejr. Vi har set på tekst tv om det skulle blive bedre, men det ser ud til at det fortsætter, i morgen skulle det dog stilne lidt af med regnen så vi bliver en dag mere. Hele dagen gik med at læse, sove til middag, og se dvd og spise. Men stadig ingen mulighed for at fiske. Jeg skal måske lige fortælle at jeg ikke har pakket varmt tøj med, fordi vi regnede jo med at det ville blive godt vejr , så derfor kan vi ikke gå så meget ud . Vi har kørt 115 km. I dag.

910

6 august 2011

I dag skulle vi få godt vejr, men go morgen min bare røv, det stormer en halv pelikan, og det er skide koldt, så dagen kommer nok til at gå som i går. Vi har snakket om at kører mere nord på i morgen for der skulle det ikke være så dårligt vejr man har da lov til at håbe. Nu har vi spist et dejligt måltid mad, kalvesteg skåret ud som bøffer og salat og kartoffelsalat til det smagte rigtigt godt og bøfferne var lige så mørere som smør…. Uhm . Babette kan godt pakke sammen. (vejret er stadigt dårligt) godnat og sov godt.

111213

7 august 2011  I dag kører vi videre og håber vi kan finde et sted hvor det er godt vejr. Vi kører stadig i smukke omgivelser men det regner stadig meget. Vi besøger også Norge på vejen og det er jo også er meget smukt land og man får helt lyst til at fortsætte op til de høje bjerge hvor vi har været på ferie for mange år siden, men det har vi ikke tiden til i år. Vi får også handlet lidt ind så vi kan klare os i et par dage til, og derefter fandt vi en ny plads som også er dejlig og her bliver vi også i nogle dage, måske mere hvis vejret bliver bedre. Byen hedder Grimstedbygd og det er et super sted, her er lige det der skal være, en stor sø, store bakker, og bare klipper. Vi har kørt 165 km i dag.

8 august 2011

I dag skinner solen men det er stadig koldt. Flemming stod meget tidligt op kl. 6 og kørte sig en tur med sit kamera. Jeg stod op ved 8 tiden og blev glad da jeg så at det ikke regnede men der var ikke meget varme i luften. Jeg tror sørme at vi får fisket i dag, men inden jeg fik talt til ti begyndte det at regne. Nu går jeg i seng igen, det fandens møg vejr, jeg gider det ikke, som Flemming siger … det er til at få lange nosser af. Men ved 3 tiden blev det godt og vi cyklede en tur og fandt et sted som vi sad ved i et par timer, jeg fik filmet lidt og Flemming tog nogle gode billeder. Da vi skulle kører igen skulle Flemming lige prøve om han kunne få cyklen til at balancerer på kun forhjulet med det resultat at han væltede, jeg var ved at dø af grin for det ser også kluntet ud når han falder hold kæft hvor så det sjovt ud. I dag skal jeg lave mad så må vi se om jeg kan gøre det godt nok.

151617

9 august 2011

I dag er det solskinsvejr det er dejligt. Vi skal nu kører lidt mod øst og det bliver spændene og se hvad dagen bringer. Ved middagstid fandt vi et supermarked og købte lidt lækkert brød og lidt skinke, æbler, pærer, og ferskner, det kommer næsten til at smage af Frankrig. Vi fandt et hyggeligt sted ved en elv og spiste frokost. Den plads vi nu ligger ved ligger også nede ved en sø og det er den største sø i Sverige den hedder Vänern og campingpladsen ligger ved byen Kristinehamn. Vi fik hurtigt kommet på plads, og tro det eller lad vær da vi havde været her et par timer begyndte det at tordne og regne, men det er vist kun en byge. Her vil vi blive et par dage og her er der også mulighed for at fiske. Vi har kørt 134 km i dag.

1819

10 august 2011

I dag kan jeg kun sige…REGN…REGN…REGN . Det eneste vi har gjort i dag er at vi har kørt ned og købt en regnjakke til mig. Det har regnet hele dagen, og vi er snart ved at være træt af, at vi kun kan være i bilen. NU kører vi videre i morgen og vi håber det bliver godt vejr.

11 august 2011

Så tog vi beslutningen, vi vil køre på Guren. Vi kørte fra Kristinehamn i morges og solen skinnede dejligt. Vi havde talt om at vi ville køre til Jønkøbing, men vi syntes begge to at der ikke rigtig var nogen varme i luften og vi havde snart fået nok af de kolde aftner i bilen, så jeg sagde til Flemming om vi ikke skulle kører til Guren. Der har vi en dejlig kakalogni som kunne lune vores kroppe, og det var han enig i. Vi havde også hørt i vejrudsigten at der skulle komme mere regn så beslutningen var ikke svær. På vejen kørte vi forbi en af sluserne ved Gøtakanalen og der gjorde vi holdt så vi kunne se hvordan skibene blev sluset igennem. Resten af dagen gik med at køre og jeg tror vi har kørt 376 km da vi landede på vores dejlige paradis. Så resten af ferien vil vi bruge på Guren. Så kan det regne og blæse lige så meget det vil nu kommer vi ikke til at fryse mere, og bliver der en dag med solskin kan vi tage til en put and take og få vores snører våde. Vi kom på Guren ved 3 tiden og så fik vi kop tu kaffe og jeg tog mig en mormor. Måske vi er heldige at få set en elg .. hi hi

202122

12 august 2011

I dag har det været vaskedag. Solen har skinnet hele dagen så det var bare om at benytte sig af den. Flemming har arbejdet med traktoren hele formiddagen men uden held, nu har han fået laderne til at virke og der er kommet lidt liv i maskinen men ikke nok til at den vil starte. Ellers har det bare været en slapper hele dagen. Det er dejligt at være på Guren, vi har set rådyr og traner i dag

13 august 2011

I dag har vi ikke lavet noget. Jeg har siddet og kikket på fugle og jeg tror jeg har set en HUSRØDSTJERT men jeg er ikke helt sikker. Ellers er der ikke sket noget i dag.

14 august 2011

I dag har vi pakket fisketaskerne, vejret er godt så nu skal det værre. Jeg fik hurtigt skiftet natkjolen ud med lidt mere praktisk tøj og fik smurt et par madpakker. Vi hilste lige på naboen de sad i haven og så gik turen videre i gennem skoven. Da vi havde cyklet lidt kom jeg i tanke om vi havde husket de sydsjællanske orm og det havde vi ikke, så måtte Flemming tilbage efter dem. Vi skulle ned til en sø der hed PRÆSTABYGDA GØL eller som Flemming kalder den BJØRNESØEN. Det var en rigtig dårlig vej vi kørte på den var lige blevet raspet op så det var noget af en prøve at holde balancen. Vi knoklede derudad og endelig nåede vi frem. Hvad sker der så, jeg skulle skide, men jeg havde garderet mig med wc papir og så var det jo nemt nok, jeg skulle bare finde et sted hvor jeg kunne være i fred. Jeg blev færdig og så var det bare om at komme i gang med at fiske. Men der var ingen af os der var heldig og efter et par timer ville vi kører ned til SVARTSØEN, op på cyklerne og af sted igen, men hold da op hvor vi knoklede på den åndsvage vej og jeg kunne mærke en underlig fornemmelse i maven, og nu skulle det gå stærkt , men denne gang var der ikke tid til at finde et gemmested, det var bare af med bukserne, men jeg nåede da af få rygsækken af. Jeg tror jeg har fået Malde syndrom. Nå men vi nåede da søen og der var dejligt at være, Flemming fangede 5-6 stk aborre og skaller. Jeg fangede ikke noget. Men vi reddede en guldsmed fra drukne døden, vi så at der røg en i vandet og den fik Flemming fisket op og satte den på broen så den kunne tørre sig, og efter en halv times tid kunne den flyve igen. Vi var ved søen i 3 timers tid. Da vi kom hjem kørte Flemming en tur til Markeryd for at købe lidt ind og jeg satte mig i haven og nød fuglene. Flemming havde købt start kabler for nu ville han se om vi kunne få traktoren i gang og det virkede, traktoren startede og han fik slået græsset, så det er på den måde vi kan få den i gang på. Vi tager de nye start kabler med hjem for der er en fin pose de lægger i og så har vi nogle andre derhjemme som kan ligge Guren. Resten af dagen gik med at spise aftensmad, kylling med kartoffelsalat, det smagte godt, og så et par film inden vi gik i seng.

15 august 2011

I dag har det bare været en sumpe dag, vi var ikke meget udenfor da vejret var dårligt, så det blev til nogle film og læsning. Til aftensmad fik vi ribben og det den gode kartoffelsalat.

16 august 2011

I dag har vi været på fisketur i Svartssøen. Jeg håbede jo at kunne slå Flemming, men når man er så heldig at kunne fange fisk selv om man har taget sin snøre helt ind så det kun er krogen der ligger i vandet og så alligevel fange fisk, så kan det sgu også være lige meget. Det var hvad der skete i dag , jeg havde fanget en lille fisk af en eller anden herkomst vi ved ikke rigtig hvad det var for en, den skulle Flemming tage af for mig og mens han gjorde det fangede han selv en , ØV så kan man intet stille op .Så resultatet er således 8 til Flemming og 1 til mig og det resultat kan han selv skrive i vores fangst bog som vi har her på Guren. Ellers er der ikke sket andet i dag, Flemming laver mad i dag, en god bøf med stegte kartofler med champignon. Glæder mig til vi skal spise. Tak for i dag .