Sydfrankrig 2009

19 juni 2009

Så starter en dejlig lang ferie på 5 uger.   Vi kørte hjemmefra kl.03.30 om morgen med mange sommerfugle og store   forventninger i maven. Der var næsten ingen trafik så vi nåede hurtigt ned til   færgen som vi næsten også havde for os selv. Efter en lille times sejlads nåede   vi til Puttgarden og så var det bare derud af . Det gik meget fint på de store   motorveje der var ingen særlig trafik og ingen ulykker heldigvis så til aften   havde vi kørt 1008 km. Med et par stop på vejen for at tanke bilen op og få lidt   at spise var vi godt trætte og fandt en campingplads som lå lidt nord for   Mulhouse som vi overnattede på. Det var en campingplads som lå et sted som man   ikke ville tro at der ville ligge en. Der var en fantastisk smuk udsigt fra   pladsen, og med en meget sød ejer og dejlige snaksalige tyskere som kunne tale   både tysk, fransk og engelsk men det kunne vi skam også. Vi fik lidt at spise og   gik tidligt til køjs, men det ville sige, det var meningen  at vi begge to   skulle ligge i alkoven. Jeg må indrømme at det kunne ikke lade sig gøre, vi   fylder nok for meget begge to, så derfor lagde vi os nede på sofaerne. Jeg tror   kl. var 21 da vi gik i seng godt trætte men tilfredse med at vi havde fået kørt   så langt GODNAT.

20 juni 2009

Efter en lang nats søvn vågnede vi tidligt   og spiste morgenmad. Vi kørte kl.9 og satte kursen mod Dijon som var vores næste   punkt og så planlægger vi videre derfra. Det var et meget kuperet område vi   kørte på, med høje bakker forude, så der fik man lige et lille sug i maven for   det er jo det vi kan lide at køre i. Og der venter os forhåbentligt nogle høje   bjerge forude. Vi kom også til en lidt stor by så nu var det bare om at få   fundet et supermarked så vi kunne komme til at få købt en masse af det vi havde   glædet os til at smage igen. Vi ved jo hvad Frankrig byder på af mad, uhm. DET   ER SOM AT SLIPPE ET PAR UNGER LØS I EN LEGETØJSFORRETNING når vi finder et   marked. Vi fik så handlet ind og kørte til et dejligt sted i en hyggelig lille   by for at smage på lækkerierne, ih hvorvar det dejligt. Nå men vi skulle jo   videre og kørte så indtil kl.19 hvor vejene har førte os rundt i lidt af alt   slags natur, så dagen har budt på en masse kønne steder. Vi har kørt 528 km i   dag og vi ligger på en plads i en by som hedder Guittonniere og vi er de eneste   som ligger her. Det har været en dejlig dag og nu skal vi have lidt mad.

21 juni 2009

Vi vågnede op til en dejlig morgen med   solskin og allerede varmt. Vi spiste morgenmad og fik pakket bilen sammen og   kørte videre, vi skulle nå at komme til Bordeaux i dag og der er ca. 500 km at   køre. Det var en meget køn tur at køre, det var utroligt kuperet og der er mange   marker hvor der er sat solsikker og selvfølgelig en masse vinmarker. Men det   varer vist endnu en tid endnu inden de kan plukkes. På vejen til Bordeaux kom vi   ind i en lille by hvor vi så et meget flot slot.

Byen hed La Rochefoucauld og slottet havde stået ubeboet i 200 år, men er nu   ved at blive sat i stand, det havde en utroligt smukt beliggenhed. Vi spiste   vores frokost ved siden af slottet så vi kunne nyde udsigten. Resten af turen   gik godt og vi nåede til campingpladsen som hedder camping De La Dune ved 16   tiden. Vi har valgt denne plads fordi der er en mægtig vandreklit som hedder   Dune Du Pilat. Den er 115 meter høj og den skulle vi gerne op på. Da vi havde   spist aftensmad, en dejlig bøf med salat og flutes, besluttede vi at gør et   forsøg. Det var sgu en sej omgang og jeg havde fået lovet mig selv at jeg skulle   derop. Det lykkes også med mange hvil undervejs, men endelig nåede jeg toppen og   det var en fantastisk udsigt derfra. Vi sad et stykke tid og sundede os.   Flemming var kommet til skade, han var smuttet på stigen og havde skåret sin   hånd så vi blev ikke der oppe så længe for vi skulle ned og rense såret. Det var   en dejlig tur men jeg vil ikke love at jeg gør det igen i morgen. Nu skal vi   have en “kop tu kaffe” og så i seng GODNAT

22 juni 2009

Mandag var vores sommerferie rigtig begyndt,   og vi skulle se om vi kunne finde en vej ned til stranden for jeg havde ikke   lyst at kravle op på sandbjerget en gang til. Så vi fandt cyklerne frem og   cyklede derud af, men ak og ve det gik godt i starten men så kom bakkerne og   hold da op hvor jeg knoklede. De forbandede bakker og min kondi passer ikke   sammen. Endelig fandt Flemming en sidevej som gik ned til vandet. Det var en   dejlig tur ned gennem skoven og jeg fandt et par store kogler og jeg mener   “store” kogler, jeg tænker jo så på jule tiden.  Der kunne de jo bruges og som   sædvanlig så er Flemming pakkeæsel. Vi nåede vandet og det er jo et syn for   guderne, hold da op hvor var det flot, dejligthvidt sand og blåt vand. Men vadet   var skide koldt så vi badede ikke i det. Vi tog en dejlig spadseretur og så på   alle lystfiskerne både på land og ude på vandet. Det var sådan at man kun skulle   2m ud så var der meget dybt. Vi brugte 3 timer på at gå og nyde solen og lede   efter ting på stranden, men det er ikke som da vi var i Normandiet. Der fandt vi   mange muslinge skaller. Her var der næsten ingenting, men dejligt det var det   alligevel. Hjemturen gik godt, det var med mange pauser og jeg måtte også trække   cyklen op af bakkerne. Efter frokosten tog vi en morfar jeg lå udenfor og   Flemming på sofaen. Da vi vågnede gik vi en tur i poolen og blev svalet af..   skønt.. Resten af dagen og aften slappede vi af.

910

23 juni 2009

I dag har vi bare slappet af med læsning,   kortspil og en enkelt dukkert i poolen.

24 juni 2009

Vi kørte fra Camping De La Dune onsdag   morgen og videre syd på. Vi håbede på at finde en campingplads som ligger lidt   tættere på vandet. Køreturen gik igennem fyrreskoven og det er næsten som at   være i Sverige. Vi skulle lige have købt lidt mad med til de næste dage og vi   fandt et stort supermarked hvor vi bl.a. kunne købe vores lækre store rejer. De   kostede 10 euro altså ca. 75 danske kr. men hold da op hvor smagte de dejligt,   vi købte kun to. Vi oplevede også lige den franske trafik når den er værst, vi   kørte bag ved 5 franskmænd som kørte med hver deres meget store campingvogne. Og   vi tænkte at når de kunne køre der, så kunne vi også. Men det var bare løgn, for   lige midt i det hele kørte den forreste vogn forkert og stoppede hele trafikken   så det endte med at politiet kom og måtte sige et par borgerlige ord til manden   ..ha ha skide skægt. Nå men vi fandt en camping plads i en by som hed Mimizan,   som var meget fin. Heldigvis var der ikke så langt til vandet og efter en lille   lur, cyklede vi ned for at se stranden. Den var lækker og jeg var også en tur ud   og bade. Vi gik også en lang tur langs stranden, og pludselig syntes Flemming at   det var nogle underlige badebukser de havde på, indtil han opdagede at de slet   ingenting havde på. Så der vendte vi om. Til aftensmad spiste vi REJE og   forskellige oste og skinke med lidt frugt til. Vi blev enige om at blive 2   nætter på pladsen. Vi har i dag kørt 71 km.

1112

25 juni 2009

I dag kørte Flemming en tur til byen   Mimizan for at få tiden til at gå med noget. Da han var kommet derind opdagede   han at det var markedsdag. Så han ringede til mig og fik mig overtalt til at   starte cykelen for at køre derind. Det var et rigtigt hyggeligt sted, og vi fik   købt nogle småkager til aftenskaffen. De var godt nok dyre 14 euro, men de   smagte nu vældigt godt. Jeg fik også købt mig en fodlænke med nogle små delfiner   på, og Flemming fik sig en ny halskæde. Vi fik også købt nogle småting til vores   yngste børnebørn, men vi kan ikke skrive her hvad det var for hvis de læser det   på nettet så er det jo ingen overraskelse når vi kommer hjem. Vi fandt en meget   nemmere vej ned til stranden og vi har siddet dernede i flere timer bare for at   nyde det gode vejr og den smukke udsigt. Vi har i dag også snakket med Jan og   Kirsten som er på vej hjem fra Spanien. Og så har vi snakket lidt med vores nye   nabo her på campingpladsen. De er svenskere og kom fra Karlstad. De har også   været en tur i Spanien og er nu på vej hjem i deres camper. Det har været tæt på   35 grader i dag og vi er begyndt at kunne mærke solen på huden 😉

1314

26 juni 2009

Vi kørte fra campingpladsen kl. 09.30 og vi   havde udset os en ny campingplads ca. 75 km længere ned af kysten. Men da vi kom   til den var den ikke særlig indbydende, så vi blev enige om at køre til en anden   som lå ca 10 sydligere. På køreturen derned oplevede vi sådan rigtigt den store   fyrreskov som er i dette område. Lange lige stræk hvor man ikke ser andet end   store lige fyrretræer. Campingpladsen vi valgte lå ca. 1 km nord for en by som   hed Le Penon. Pladsen ligger midt i skoven og er meget stor. Der er ca 1500 m   ned til vandet. Desværre var det totalt forbudt at grille på pladsen, så vi var   nødt til at købe et par pizzaer, ;-( Vi ville blive her i 2 dage. I dag har   vi kørt 83 km.

1516 17

27 juni 2009

I går var det meget varmt, men i dag var   det nærmest rødglødende, nok mest fordi at der ikke var nogen vind. Vi kørte til   stranden ved 10 tiden og blev dernede i nogle timer og så på surferne og   vandscooterne. Efter middagsmaden snuppede vi lige henholdsvis en morfar og en   mormor i skyggen. Og ved 4 tiden var det blevet så varmt at vi bare måtte en tur   i poolen for at blive afkølet bare lidt. Aftensmaden stod på italiensk ravioli   (fra dåse), og så siger man at maden er god i Frankrig. 😉 Resten af aftenen   gik med afslapning, oprydning og et par afsnit af Rejseholdet på DVD’en.

28 juni 2009

I dag besluttede vi at køre op i   Pyrenærene, om ikke andet så for at blive afkølet lidt. Men det skulle nu vise   sig at det ikke var muligt. De første kilometer kørte vi langs kysten og   derefter drejede vi mod sydøst og efter ca 10-15 km kom vi ud af fyrreskoven.   Det sidste stykke hen til bjergene var ganske fladt. Vi stoppede på en   rasteplads for at få en kop kaffe. Lige op af rastepladsen var der en stor   plantage med frugt træer. Vi havde snakket om hvad det var for træer, men først   da vi holdt stille kunne vi se at det var kiwier. Og jeg skal love for at de   hang i tætte klaser. Vi kørte op i bjergene ved 12 tiden, og det blev bare   varmere og varmere. Jeg tror at temperaturen nåede op over de 35 grader i   skyggen, og da der ikke var en vind der rørte sig, så føltes det meget varmt.   Til sidst blev vi enige om at køre ind på den første og bedste campingplads der   havde en smule skygge. Det blev ved en lille by der hed Buzy vi fandt en   kommunal plads. Forholdene er ikke som det vi havde været vant til ude ved   kysten, men der var da hvad der skulle være. Aftensmaden bestod af andebryst og   kyllingelår, tilberedt på Cobb grillen. Det var nu ikke så ringe endda ;-). Vi   har i dag kørt 150 kilometer.

181920

PS. vi kom igennem en lille landsby med et navn som Flemming syntes passede   godt til mig. Bare fordi jeg gerne ville ind på en kirkegård og kigge lidt   😉

2122

29 juni 2009

I dag har vi kørt 224 km og det har nok   været den smukkeste rute på vores tur. Vi har kørt i Pyrenæerne og vi har været   2072 m højde og det har været i meget frodigt landskab selv om vi har været så   højt oppe, helt anderledes end i Alperne. Jeg tror jeg har fået taget 100   billeder så (papparotti fotografen har haft travlt i dag … grin) og det er også   blevet til mange minutter på videoen. Aller bedst som vi kørte, kørte vi over   den Spanske grænse og der befinder vi os nu, byen hedder Llavorsi, det er første   gang vi har været så langt syd på i autocamperen men selv om det har været meget   stejle bakker har den klaret det fint. Vi er nu på en campingplads lidt nord for   byen og selv om det ikke er en 3 eller 4 stjernet campingplads så det den   dyreste vi har ligget på. Det har været meget varmt og lummert igen i dag og det   måtte jo ende galt, og det gjorte det også. Vi har haft tordenvejr og det har   også regnet,  men det gør  ikke noget måske det kan rense luften lidt. Det har   været en oplevelsesrig dag i dag og vi kører videre i morgen og så må vi se hvad   dagen i morgen bringer.

2324

30 juni

Vi kørte fra campingpladsen ved 9 tiden. Vores   mål var at kører til Andorra og få købt lidt til vores børn og børnebørn for det   var et toldfrit område. Jeg tror aldrig at vi vil glemme denne pragtfulde tur,   det var så flot og bjergene var tæt bevokset selv om de var meget høje. Jeg   kunne bare ikke lade være med at tage billeder og videoen blev også brugt   flittigt. Og så kom vi til Andorra – øh – jo vi var der – men øh.  Vi kørte bare   igennem. Flemming og mig selv også, blev så stresset af byen, der var vejarbejde   næsten overalt og så er det ikke nemt med så stor en bil sådan at komme rundt.   Vi kørte også forkert, vores ellers så gode ven GPS’eren strejkede også midt i   det hele, så vi blev enige om at vende rundt og se at komme ud igen. Nu er det   jo et toldfrit område så vi blev også vinket ind til siden for tolderne skulle   se om vi gemte noget, men det kunne de nu godt spare sig. Men selve landet var   utroligt smukt og jeg tog vist hele turen på videoen. Men nu har vi været der.   Køreturen hele dagen har været  noget af det smukkeste, og på et tidspunkt kørte   vi forbi en masse plantager med nogle træer men vi kunne ikke se hvad det var   der hang på træerne. Det fandt vi ud af senere for der var en bod hvor de solgte   ferskner som var store og dejlige, så jeg købte lige en kasse med 12 stk. og de   kostede 2 euro. Jeg tror ikke at det er sidste gang at vi besøger Pyrenæerne det   har overrasket os meget, men kun positivt.

2526

Vi ankom til en   campingplads 2 km syd for Narbonne ved 20.30 tiden, og det har nok været den   varmeste aften og nat vi har haft. Vi var godt opkogte da vi nåede   campingpladsen efter at vi havde kørt 338 km. Vi tog det lange stræk fordi vi   ville ud til vandet. Campingpladsen som vi kom ind på var meget flot men den lå   ikke ud til vandet for vi orkede ikke at kører mere og besluttede så at vi kun   ville være der i en nat og så finde en den næste dag og så blive der i 3 dage.   Men jeg vil lige fortælle lidt om pladsen, den var som sagt meget flot, men hold   da op hvor havde vi koncert til aftensmaden…. Cikaderne sang så det var en fryd   og jeg kan godt sige at man bliver træt af at hører på dem i længden. De holdt   da endelig op da det blev mørkt. Det var også så varmt og der var ingen vind så   jeg fik Flemming til at bære min drømmeseng ud for måske jeg så kunne få lidt   luft, men ak og ve, jeg var ved at blive ædt op af myg så jeg lagde mig ind i   saunaen i bilen.

272829

1 juli

Vi ville ikke køre så langt i dag og fandt også   hurtigt en super duper lækker campingplads som lå i en by der hedder Valras   Plage, og campingpladsen hedder Le Mediterranee. Hele dagen har kun bestået af   en ting slappe af og nyde swimmingpoolen.  Men en gang imellem er franskmændene   lidt sære for da vi gik i poolen måtte Flemming ikke være der fordi han havde   badeshorts på. Så han måtte ud og købe nogle rigtige badebukser. Vi var også   lige en tur nede ved vandet og det er også en dejlig badestrand. Vi bliver her i   3 dage. Jeg vil også lige tilføje at her er der ikke så mange cikader eller   myg.

3031

2-3 juli

Vi har tilbragt 3 dage på denne dejlige   campingplads og vi kører så videre i morgen. Det meste af tiden har vi tilbragt   i poolen og fået lidt godt at spise i byen. I dag har vi cyklet en tur og besøgt   et stort marked, og det var ikke småting man kunne købe, det var et lækkert   marked, Flemming fik købt sig 2 par sommer bukser men det var så varmt at gå   der, 43 grader, og der gik ikke mange minutter da vi kom hjem inden vi lå i   svimming poolen. I morgen kører vi som sagt videre og så må vi se hvad vi så   finder på.

3233

4 juli

Vi kørte videre og det var stadig palmerne og   neriumer som havde min store interesse. Det har været en fryd for øjet og se   hvor store neriumerne kan blive, nogle af dem vil jeg skyde på var 3 m. Det er   ikke som vores egne derhjemme i Danmark, her i Syd Frankrig bruger man dem i   midterrabatten på vejene. Vi nåede til den lange tange som vi havde set på   Google Earth hvor man kan parkerer lige ud til vandet og det gjorde vi så og tog   en dukkert. Eller rettere sagt nogen af os gjorde, Flemming den piveskid syntes   det var for koldt (ca.3 cm). Så det var kun mig der var i vandet. Her kunne jeg   også finde muslinger som er min store fritids beskæftigelse når jeg er ved   vandet. Vi blev der et par timer og kørte så videre. Vi havde også læst at   flamingoerne levede frit hernede og det er rigtigt nok. Vi så et par gange en   flok som gik i de sumplignende områder som er her. Det var dejligt at se dem, vi   håber at vi kommer lidt tættere på dem senere. Jeg har læst at man kan få en   guidet tur på hesteryg og det ville jeg gerne prøve. Da vi havde kørt omkring   107 km fandt vi en 4 stjernet campingplads som vi skal bo på i 4 dage. Byen   ligger syd øst for LE BOUCANET og nok den dyreste vi har ligget på. 31 euro pr.   dag de 2 første dage og 44 de næste 2 og den er såmend ikke så pæn og hyggelig   som den sidste vi lå på. Men det er blevet høj sæson så derfor denne pris.   Flemming har fået cyklet en del, jeg orker ikke det her i denne varme, jeg vil   heller ligge og flyde i poolen. Der er et tivoli lige ovre på den anden side af   vejen og det skal vi nok besøge en af dagene. Jeg vil lige fortælle at jeg sov   ude i nat og har sovet skønt.

3435

5 juli

Dagen i dag er gået med at slappe af og nyde   poolen. Flemming har været ude se sig om på sin cykel og jeg har bare nydt det   fine vejr selv om der kom en regn byge. Hvis vi slapper mere af så skider vi i   bukserne.

6 juli

Vi cyklede en tur ind til byen, selv om det   var tidligt vi tog af sted, så var det stegende varmt. Vi skulle købe en ting   til Lucas og Emma og det var der rige muligheder for, fordi det var en rigtig   turistby vi var i. Jeg fandt da også en rigtig smart ting til dem begge, nu   håber jeg at de bliver glade for det. Lidt senere var vi blevet tørstige og   Flemming havde været der før så han viste lige hvor der var et godt sted at   sidde. Vi fandt da også det dejligste sted at sidde, lige ud til en stor lystbåd   havn med dejlig skygge under palmerne og der fik vi en is the, og jeg er jo vild   med palmer så jeg skulle jo fotograferes under en. Selvføgelig var der nogle der   så det og smilede af mig, men så sagde jeg bare på engelsk at sådanne nogle   palmer havde vi ikke hjemme i Danmark, og det viste sig at det var nogle   belgiere og så gik snakken jo. Vi sad og snakkede sammen i en times tid, meget   søde mennesker. Vi cyklede videre og det var en tur langs med stranden en lille   times tid og så var vi hjemme igen, dejlige svedige, men så er det jo godt at vi   har svimming poolen. Om aften tog vi en tur over i tivoliet og det var ikke   noget lille tivoli men vi er jo kommet over den alder hvor vi skal prøve noget,   vi nøjes med at se på. Det var så denne dag, den har været dejlig. Jeg sov ude   igen i nat.

3637 38

7 juli

Hele dagen gik med at slappe af ved poolen og   ikke nogle anstrengende arangementer. Det er stadig meget varmt, over 30 grader   så vi slapper af. Om aften havde vi bestilt bord over på resturanten, så må vi   se hvad de formår. Vi spiste en gang salat som forret og en bøf  med pomfritter,   men jeg syntes ikke det var de store kulenariske retter de kunne præsterer, men   så havde vi prøvet det. Musikken var noget bedre, det var rigtig hyggeligt at   sidde der og lytte på og se folk danse. Man danser ikke sammen her som   derhjemme, her var det mest  damerne der danser og mændene så på. Det var der   vist mange af pigerne der godt kunne lide. Det har igen været en dejlig dag og   jeg sov uden for igen for der er lidt mere luft.

3940

8 juli

Vi kørte videre nord på vi skulle til Central   Massif. Men inden vi helt forlod Carmaque så skulle vi lige se om ikke vi kunne   finde nogle flamingoer. Og ganske heldigt for os, så var der et par store flokke   lidet uden for byen. I Central Massif havde vi hjemmefra aftalt at vi ville se   Pont d’Arc og da der kun var godt 100 km derop blev vi enige om at køre dertil.   Vi fandt en campingplads som lå lige ned til floden. Pladsen var godt nok næsten   fyldt op, men de havde dog plads til os. Da vi havde fået slået lejr slappede vi   lige af et par timer og derefter gik vi en tur ned til floden. Vinden var kold   oppe på campingpladsen, men så snart vi kom ned til floden var vi i læ, og   temperaturen steg nok 8-10 grader. Nå men vi rendte rundt dernede et par timer   og derefter var der en god film i fjernsynet. En dejlig dag hvor vi havde kørt   142 km.

4142 43

9 juli

Vi sov lidt længe i dag, klokken var vist over   8 inden vi kom ud af fjerene. Efter lidt morgentoilette og mad gik vi endnu   engang ned til floden. Vi vandrede et lille stykke ned af den og var meget   forbavsede over at se hvor mange mennesker der var ud at sejle i kano/kajak. Vi   fik også lyst til at prøve, så vi fik aftalt med campingpladsen at vi skulle   leje en dobbeltkajak efter middag. Klokken 13 var vi klar med kameraer og   drikkevarer. Vi fik hurtigt udleveret 1 stk kajak med tilhørende pagajer,   redningsveste og en tønde til vores ting. De første par hundrede meter gik meget   godt, det var næsten som at sejle på Susåen. Så kom vi til det første strømfald,   det var blot en kategori 1, men alligevel nok til at det sugede lidt i maven.   Den næste var også en kategori 1, meeen her var bølgerne lidt større, så der var   nogen i båden der blev lidt våde. Ruten var på i alt 6 km og vi havde fået at   vide at det værste fald var lige før Pont d’Arc, og ja, en kategori 4 der kom så   uventet at vi ikke nåede at få det set an. Nå vi røg da selvfølgelig forkert i   strømmen og røg op på klipperne, lige ved siden af 3 unge franskmænd. De smilede   lidt (nej de skraldgrinede) men var ellers søde til at hjælpe os i vandet   igen.

4445 46

Da vi nåede ned til den naturlige bro holdt vi en lille pause for at få   nerverne på plads igen. Der var meget smukt, men en utrolig masse mennesker her.   Vi fik filmet lidt af naturen og mange at dem der kom galt af sted i   strømfaldet, mens vi selv var lidt stolte af at være kommet nogenlunde   helskindet over. Efter en halv times tid sejler vi videre, nu var der kun 1   kategori 1 fald tilbage. Hmmmmmm her gik det helt galt, vinden og strømmen fik   fat i båden og lagde den på tværs. Enden blev at vi måtte i vandet begge 2.   Birte fik vist drukket en 30-40 liter af flodens grumsede vand og vi fik trukket   os selv og båden op på land. Efter at have sundet os på den oplevelse tog vi den   noget med ro på det sidste stykke og vi nåede nogenlunde helskindet i mål. 4   timer for en tur der normalt skulle tage 1 time og 15 min. Vi har vist glemt   hvor gamle vi i virkeligheden er.

4748

10 juli

Vi fortsatte vores tur efter et par   begivenhedsfulde dage og jeg er sikker på at jeg aldrig vil glemme vores lille   kanotur. Vi kørte længere ind i Central Massif og jeg skal love for at der er   smukt. Det ene bjerg efter det andet dukkede op, og efter hvert sving var der   noget flot at se på. Jeg havde meget travlt både med kamera og video og vi har   fået taget rigtig mange flotte billeder. Det er snart ikke til at sige hvad for   et land og landskab der er det smukkeste for de er lige flotte alle sammen. Da   vi havde kørt nogle timer var vi blevet sultne for duften efter den lune høne vi   havde købt da vi handlede ind var blevet for meget. Så vi standsede et smukt   sted og spiste frokost. Efter endnu et par timers tid kørsel nåede vi toppen af   et bjerg der var 1400m, og så var det tid til at strække benene. Der var nogle   små butikker hvor man kunne købe lidt af hvert og vi købte nogle postkort. Da   klokken var omkring 17 fandt vi en campingplads i en by der hedder Balbigny og   der ville vi så blive i 2 dage. Vi har i dag kørt 231 km. Vi sluttede aftenen af   med lidt god ost,frugt og en dvd godnat.

4950 51

11 juli

I dag har vi været en tur på marked men det   var ikke så stort men vi fik da købt lidt frugt og en lille gave til Bodil, og   en til min lillesøster Connie fordi hun gider passe mine martsvin. Det er stadig   dejligt vejr dog ikke de 30-35 grader som vi har haft i lang tid men vi er også   kommet lidt nord på nu.

5253

12 + 13 juli             Vi er på en campingplads som hedder   Verdun Sur Le Doubs og vi har kørt 187 km. Det  er det meget varmt og næsten   ikke til at holde ud, vi har besluttet at vi bliver her i 2 dage. Campingpladsen   ligger dejligt lige ned til en bred flod og de fleste her ligger fisker på liv   og lyst. Det er som sagt meget varmt og på 2. dagen vi lå her, cyklede vi lige   en tur ind til byen for at købe en lille smule ind og for at se hvordan byen så   ud. Det var en rigtig romantisk by med en flod som løb igennem byen og gamle   hyggelige bygninger.  Om eftermiddagen gik jeg en tur over i svimmingpoolen for   at blive kølet lidt af. Der er i alt 3 pooler og der er rigtig mange mennesker   og en masse børn som spillede bold i vandet, og det skulle jo ende galt for der   er ikke nogle af forældrene som beder deres børn om at passe på. Så på et   tidspunkt fik jeg tyret en bold lige i hovedet så det sagde smask, og så var jeg   færdig med at bade, hold da kæft  hvor gjorde det ondt. Det blev så aften, og   jeg skal lige love for at det blev uvejr det lynede og tordnede i timevis og jeg   har aldrig oplevet noget lignende, men vi sad stadig udenfor og betragtede det   mens Flemming drak tordenkaffe. Vi gik i seng ved midnatstid og der var det   trukket over. Men klokken 3 om natten vågnede jeg og kunne hører at helvede var   løs igen, vi måtte skynde os ud kun i trusser og underhyler for at rulle vores   markise ind inden den fløj af helvede til, det må have været et syn for guderne   og se os løbe rundt som et par tosser..grin..men vi fik da bugt med det hele og   kunne så gå i seng igen.

5455

14 juli

Vi kørte videre efter en travl nat og nok også en   lille smule trætte. Det er stadig lidt overskyet og det regner lidt en gang   imellem. Men vi skal jo videre nord på. Vi har kørt 251 km. I dag og det har   været lidt bakket og meget frodigt. Vi er kommet til en campingplads ved en stor   sø som hedder Lac du Der , som ligger ca.100 km vest for Nancy. Det viste sig at   vi har kørt i det område der hedder Champagne-Ardenne. Her bliver vi i to dage   og skal nok en lille tur ned til søen i morgen hvis vejret holder.

15 juli

Det blev fint vejr igen, men den plads som vi   lå på kom der ikke så meget sol på fordi den lå så den havde store træer på to   sider. Så vi måtte rykke lidt ud så vi sad foran bilen, men vi havde meget søde   mennesker omkring os. Vi besluttede at vi ville cykle en tur ned til søen og   kikke hvordan der så ud. Det viste sig at man kunne køre hele vejen rundt om   søen men det blev vist for meget for mig jeg tror søen har været omkring 30-40   km. Vi cyklede der ud af og det var en dejlig tur med masser af fugleliv, vi   holdte pause et par gange og sad og betragtede nogle blishøns og toppede   lappedykkere med unger. Vi cyklede omkring 10 km, og da vi kom tilbage holdte vi   en drikkepause ved en bar. Der var også en del butikker og der købte vi lidt   gaver til Lucas, Emma, Clara og Karen. Da vi kom hjem igen tog jeg mig en mormor   og Flemming læste. Sidst på eftermiddagen cyklede jeg selv en tur ned til de små   butikker for at snolde lidt, men det blev ikke til så meget men en lille ting   til Bodil. Om aften fik jeg overtalt Flemming til at vi spiste ude og der lå en   restaurant lige over på den anden side af vejen og den besluttede vi at spise   på. Det er somme tider at det kniber med at læse fransk så med forskellige   fagter og lyde fik jeg bestilt mad som jeg troede var svinekotelet men det   skulle sandelig vise sig at jeg tog fejl …… fy for H…… hvor det smagte det viste   sig det var ko eller svine mave som var hakket meget groft, det kunne til   forveksling godt ligne medister, men jeg spiste mine pomfritter og den gode   sovs…… og hvem tror i der grinede. Vi kørte en tur ned til havnen og SPISTE en   DEJLIG is til dessert og så snakker vi ikke mere om det.

16 juli + 17 juli

Vi kørte så videre nord på og fandt   en campingplads i en by der hed Givet og det var en meget flot udsigt vi fik, på   den anden side af floden lå der et stort fort, men i det 17 århundrede havde det   været en fæstning og nu var det militæret der var der, så der var adgang   forbudt. Der blev fisket godt men som Flemming siger så findes der ingen fisk i   Frankrig han prøvede selv uden held. Det var ikke så fint vejr og om natten kom   der da også en ordentlig skylle så Flemming igen måtte ud og rulle markisen ind.   Den næste dag kunne det ikke finde ud af om det skulle regne eller hvad, men   cykelrytteren kørte da en tur ind til byen alligevel. Resten af dagen gik med at   sove, se dvd og æde. Flemming havde købt 6 basser som han syntes så lækre ud da   han var i byen.

5657

18 juli

Nu er vi nået til Nijmegen  i Holland og det   er jo vores sædvanlige campingplads vi ligger på.Her har vi ligget de sidste 3   år når vores ferie er ved at være slut, og humøret er på nul fordi ferien er ved   at være slut. Men jeg elsker at være her, for vi ligger lige ned til floden og   der sejler så mange flodpramme forbi og man kan bruge timer på at sidde og kikke   på dem. Vi har også hilst på de bekendte som vi snakkede og drak kaffe med sidst   år vi var her og vi skal også over og hilse på dem senere. Jeg ved ikke hvor   mange dage vi bliver her, det kommer an på hvordan vejret arter sig. Det kunne   jo være at vi bliver her og ser Nijmegen marchen. Den er her om et par dage og   de marcherer  næsten lige forbi campingpladsen. Da jeg gik på wc mødte jeg vores   venner fra sidste gang vi var her og jeg blev straks budt på kaffe men jeg sagde   pænt nej tak og vi blev enige om at vi skulle komme næste formiddag.

5859

19 juli

Det har været et rigtigt møgvejr, det har   øs-regnet og et par tordenbyer har der også været. Vi besøgte vores venner og   der gik hurtigt 3 timer for vi snakkede og snakkede og grinede, vi taler både på   engelsk , tysk , hollandsk og lidt dansk ind i mellem, men det går rigtigt fint   med at forstå hinanden. Det er nogle dejlige mennesker. Jeg fik da også set lidt   på skibene ind i mellem bygerne og skibene bliver længere og længere. I går så   jeg et skib som var 3 dobbelt og skubbede 3 pramme fremad det er sjovt at se på,   og måske til næste år er de endnu større. Men ellers er det kun råhygge og intet   andet det er blevet til i dag. De har lovet at det bliver bedre vejr i morgen,   så vi er blevet enige om at vi bliver et par dage mere.

20 juli

Det blev ikke ret meget bedre vejr, så det   meste af dagen forgik inden døre. Sidst på eftermiddagen blev det til at være   udenfor, så jeg gik ned til stranden for at se på skibe. Da vi havde spist   aftensmad fik vi besøg af Eef, vores bekendt, hun kom med nogle blommer og vi   fik en kop kaffe og så gik snakken og til sidst blev vi nødt til at gå ind i   vognen for hun skulle selvfølgelig se billeder af vores børnebørn og huset i   Sverige. Og inden vi fik set os om havde Eef været her i 3 timer. Hun fortalte   os også hvad Hollandske træsko hedder, de hedder KLUMPEN og vi skal have købt et   par eller 2 med hjem. Da vi gik til køjs satte vi en dvd på PIGEN OG   DRØMMESLOTTET og den rigtig god, den havde vi ikke set før.

6061

21 juli

Det har været meget fint vejr i dag og meget   varmt. Jeg har tilbragt mange timer ved stranden og Flemming har været ude og   cykle sig en lang tur. Det var i dag at Nijmegen marchen begyndte og Flemming   var oppe og se på det. Der var omkring 42000 mennesker fra forskellige lande der   var på march, det er en stor begivenhed i Holland. Lige nu laver Flemming mad,   vi skal have mørbradbøf svøbt i bacon.. uhm.. i går fik vi en kylling   selvfølgelig på vores cobb grill og den lavede jeg. Ved 20 tiden fik vi besøg af   Helene, vores bekendtes datter, hun ville lige aflevere en adresse hvor vi kunne   købe vores KLUMPEN. Det gik jo som det plejer vi snakker og snakker så der gik   hurtigt et par timer og det regnede og tordnede til den store guld medalje. Og   vi skulle jo over og se fyrværkeriet hos Jan og Eef, men kun hvis det holdte op   med at regne. Men det blev tørvejr og vi fik set fyrværkeriet og bagefter fik   Flemming en øl, jeg kunne ikke drikke noget og det havde Eef svært ved at   forstå. Hun er så gæstfri og det endte da også med at jeg fik nogle lakridser   for et eller andet skulle jeg have. Da vi kom hjem gik vi i seng til en dvd.

22 juli

Det var i dag vi skulle   hjem og vi fik drukket vores morgen kaffe og da kl. var 9 kørte vi over og sagde   farvel til Jan og Eef det havde vi lovet. Vi skulle lige ind til Elst og købe   KLUMPERNE og derefter gik det mod Danmark. Vi havde en god tur hjemad uden   problemer og vi var hjemme ved 20 tiden.

Afslutning

Til slut en lille   smule kedelig statestik. Vi har været afsted i 25 dage, kørt 4829 km, med en   gennemsnitfart af 58 km/t og vi har kørt ialt i 82 timer og 38 min. Vi har   ligget imellem 8,5 og 11 km på literen. På kortet herunder kan du se den rute vi   har kørt.